Al sinds 2008 moeten we het zonder een sportieve topversie van de Fiesta stellen. Het geduld van de liefhebbers wordt echter beloond: in 2013 lanceert Ford de nieuwe Fiesta ST met 180 pk.
De nieuwe Fiesta ST werd eerder al getoond als prototype en staat in productierijpe vorm op het salon van Genève. Zo wordt het publiek al warm gemaakt voor de introductie van de Fiesta ST volgend jaar. Tegen dan zal trouwens het volledige Fiesta-gamma een kleine facelift ondergaan. Op de ST zien we al de nieuwe trapezevormige grille.
180 pk
Behalve het stoerdere uiterlijk biedt de Fiesta ST ook meer kracht dan de gewone Fiesta. Hij wordt aangedreven door een 1.6 EcoBoost-benzinemotor met 180 pk, goed voor een spurt naar 100 km/u in minder dan zeven seconden en een topsnelheid van meer dan 220 km/u. Ouders die bezorgd zijn om de veiligheid van hun zoon of dochter kunnen het prestatieniveau van de auto beperken door de sleutel te programmeren.
Onderstel
De Fiesta ST werd ontwikkeld door Ford Team RS, een team dat samen met de autosportpartners van Ford ook al betrokken was bij de Fiesta RS WRC, de Fiesta Rallycross en de Racing Fiesta. Deze ervaring kwam goed van pas. Het chassis van de Fiesta werd 15 mm verlaagd, terwijl het Torque Vectoring Control de kracht tussen de voorwielen balanceert voor een evenwichtig weggedrag. De stabiliteitscontrole heeft drie instellingen.
Betaalbaar en sportief
Op de prijs is het nog even wachten, maar Ford wil de Fiesta ST toegankelijk maken voor een groot publiek. "Wanneer we naast de nieuwe Focus ST ook de Fiesta ST op de markt hebben gebracht, kunnen we klanten opnieuw de keuze bieden uit betaalbare, kleine sportieve auto's die een opvallende styling en dynamische rijeigenschappen combineren met dagelijkse bruikbaarheid", besluit Jost Capito, directeur Global Performance Vehicles bij Ford.