De nieuwe Polo BlueGT is de eerste Volkswagen met automatische cilinderuitschakeling. Dit snufje is al bekend van acht- of twaalfcilindermotoren en breekt nu ook door op meer betaalbare modellen.
Het principe is heel simpel: hoe minder cilinders gebruikt worden, hoe minder brandstof de motor verbruikt. Volkswagen is zeker niet het eerste merk dat deze technologie toepast (denk aan BMW, Cadillac, Chrysler, ... ) , maar het is wel nieuw dat dat op een toegankelijk model zoals de Polo gebeurt.
De tweede en de derde cilinder van de 1.4 TSI worden bij geringe belasting (toerental van 1.250 tot 4.000 tr/min en koppel van 25 tot 100 Nm) automatisch uitgeschakeld. Zo daalt het verbruik met 0,4 l/100 km en haalt de Polo BlueGT een gemiddelde van 4,7 l/100 km (108 g CO2/km) of zelfs 4,5 l/100 km (105 g CO2/km) als je kiest voor de DSG-zeventrapsautomaat.
De besparing kan oplopen tot één liter wanneer je constant 50 km/u rijdt in de derde of vierde versnelling. De Polo BlueGT is bovendien uitgerust met een start-stopsysteem en recuperatie van remenergie.
Toch sportief
Sportieve rijders huiveren wellicht bij de gedachte dat de Polo maar "op halve kracht" rijdt. Een gaspedaalsensor en intelligente motorsoftware herkennen echter een sportieve rijstijl en zorgen ervoor dat alle cilinders toch actief blijven als je sportief rijdt. Op een schermpje binnenin kun je volgen hoeveel cilinders ingeschakeld zijn.
De Polo BlueGT ziet er overigens best sportief uit. Hij kreeg 17-duims lichtmetalen velgen, een verlaagd onderstel, een achterspoiler, zijschorten, een achterbumper met diffuser, de mistlampen vooraan, een lederen sportstuur en aluminium accenten in het interieur. De topsnelheid van de Polo BlueGT bedraagt 210 km/u en de sprint van 0 naar 100 km/uur duurt 7,9 seconden.
Volkswagen positioneert de Polo BlueGT (140 pk) tussen de Polo 1.2 TSI (105 pk) en de Polo GTI (180 pk). De lancering is volgende zomer gepland.