We kunnen ons niet inbeelden dat de eigenaar of bestuurder van een Rolls-Royce Phantom iets tekortkomt, maar de technologische vooruitgang is niet te stoppen en de grote Britse limo dateert intussen al van 2003. De zogeheten Series II tilt het design, de aandrijving en de technologie naar een hoger niveau.
Volgend jaar verliest Rolls-Royce zijn belangrijkste concurrent, aangezien Maybach de handdoek in de ring werpt. Maar dat is voor het dochtermerk van BMW geen reden om op zijn lauweren te rusten. Zoals Sir Henry Royce ooit zei, moet je altijd streven naar perfectie en "het beste wat al bestaat nog beter maken".
En dus krijgt de hele Phantom-familie (de Saloon, de Drophead Coupé en de Coupé) een update. Als eerste automerk biedt Rolls-Royce koplampen aan die standaard ledtechnologie gebruiken voor al hun functies. De leds zorgen voor een witter, natuurlijker licht waardoor de bestuurder minder snel moe wordt. De kracht van de lichtbundel wordt automatisch aangepast en elektronisch bediende reflectoren sturen het licht in de juiste richting in bochten. De nieuwe koplampen maken deel uit van een hertekend front met een nieuwe bumper. Aan de typische grille werd niet geraakt, al kreeg ze wel een nieuwe indeling op de Drophead Coupé en de Coupé.
Modernere uitrusting
De Phantom mag dan tijdloos ogen, de technologie staat niet stil en op dat vlak liep hij wat achter op de nieuwste trends. Rolls-Royce vernieuwde het infotainmentsysteem. Zo beschikt de navigatie nu over 3D-weergave, topografische kaarten en een ingebouwde toeristische gids. Informatie, kaarten of video's worden getoond op een groter scherm (8,8 duim). Ook de bestuurder zal tevreden zijn: een hele reeks camera's vergemakkelijken de manoeuvres.
Een nieuwe automaat met acht versnellingen en een aangepast differentieel achteraan verbeteren de rijkwaliteiten van de Phantom. Onder de motorkap ligt nog altijd de 6.75 V12-benzinemotor, die 10 procent minder CO2 uitstoot (van 385 naar 347 g/km).