Presentatie

De Focus Econetic is op de Focis 1.6 TDCI gebaseerd en werd verrassend genoeg op slechts enkele punten aangepast. De aerodynamica werd verfijnd, de ophanging werd verlaagd en de olie van de versnellingsbak geeft minder weerstand…en dat is het zowat. Geen spectaculaire modificaties dus, maar het moet gezegd dat de TDCI’s uit zichzelf al behoorlijk zuinig zijn. Hier zoek je tevergeefs naar een langere overbrenging of een speciaal motorbeheer. Toch één groot mankement: op de 90pk kan je geen partikelfilter verkrijgen! Voor een ecologisch gerichte wagen is dit op zijn minst onbegrijpelijk te noemen.

Motor

De motor heeft uiteraard niets van zijn aangename werking verloren en is nog steeds even soepel, terwijl hij ook graag eens in de toeren klimt. Onze testwagen had de 90-pk onder de kap en die lijken meer dan voldoende te zijn om de Focus vlot vooruit te krijgen. Met 215 Nm die vrijkomen bij een lage 1750 toeren is dat niet zo verwonderlijk. De versnellingsbak blijft erg aangenaam om te bedienen, maar telt slechts vijf gangen. Eigenlijk zou een zesbak welkom zijn, want daardoor kan het toerental op de snelweg nog wat naar beneden en kunnen de versnellingen wat korter bij elkaar gelegd worden.

Wegligging

De beperkte modificaties hebben aan het aangename weggedrag van de Focus niets veranderd. Hij blijft dus zeker en plezierig rijden. Het serie gemonteerde sportonderstel maakt hem op bochtige wegjes zelfs ronduit amusant. De auto stuurt erg strak, terwijl de koets nergens gaat hangen. En om dat alles in goede banen te leiden krijg je de beschikking over een prima stuurinrichting. Toppie!

Comfort

Het comfort lijdt niet al te sterk onder de sport-ophanging. De demping is stevig, maar absorbeert de oneffenheden voorbeeldig en de inzittenden worden nooit door elkaar geschud. Het interieur en de bergruimtes zijn prima uitgekiend en ook de kofferruimte is voldoende berekend. De afwerking, tenslotte, mag er best zijn, hoewel hier en daar toch nog erg matig kunststof wordt gebruikt.

Prijzen en uitrusting

In  zijn vijf-deursversie moet de Focus Econetic 19.500 € kosten, wat 350 € duurder is als de Trend. Daarvoor krijg je de sportophanging, een aerodynamisch pack en 15-duims banden met lage rolweerstand. De overige uitrusting is vrij klassiek, met een boordcomputer, manuele airco, elektrisch bediende en verwarmde spiegels en nog radio CD/MP3 met bediening aan het stuur enz

Conclusie

Ons gemiddeld verbruik van 6 liter op 100 km toont dat je met enkele kleine veranderingen toch een bevredigend resultaat kan behalen. Uiteraard is het resultaat niet echt spectaculair, maar dankzij deze ‘simpele’ formule blijft het rijplezier behouden en wordt de meerkost bij aankoop in bedwang gehouden. De Focus is op zich al een erg aantrekkelijk aanbod maar ook deze Econetic is erg homogene en attractieve versie. Jammer toch dat Ford niet tot het gaatje gaat en geen partikelfilter voorstelt op de 90 pk.