Op et autosalon van Londen is Land Rover er duidelijk in geslaagd om te bewijzen dat een SUV uitzonderlijk zuinig en milieuvriendelijk kan zijn. Deze prototypes maken dat nog maar eens duidelijk. Deze Freelanders berusten op een hybride technologie waarbij gebruik wordt gemaakt van een elektrische motor en een dieselmotor. Onder de motorkap zit een twee liter turbodiesel dat op biodiesel kan rijden. Een motor dat in staat zou zijn om in het stadsverkeer tot 30% minder te verbruiken.
ERAD, wat is dat !?
Om zijn objectieven waar te maken verwacht Land Rover veel van de bediening van de elektronisch gestuurde achteras ( ERAD voor Electronic Rear Axle Drive) dat toelaat om bij lage snelheden enkel op de elektrische motor beroep te doen en alle off-road capaciteiten te behouden. Bij het zware off-road werk zorgt het ERAD systeem voor extra koppel. De elektrische motor staat de mechanische motor bij tot dat die laatste op optimaal toerental draait. Dit heeft een directe positieve invloed op het verbruik en de uitstoot van schadelijke gassen. Daar komt nog eens bij dat de motor automatisch afslaat als de wagen stil staat.
De toekomst
Al deze technologieën zullen op termijn onder de motorkap van alle Land Rovers terecht komen. De Freelander met dieselmotor en handgeschakelde versnellingsbak is nu al uitgerust met een Start&Stop systeem om het verbruik en de uitstoot in te tomen. Maar Land Rover laat wel weten dat dankzij de flexibiliteit van het systeem het op alle Land Rover modellen geplaatst kan worden.