Een beetje onverwacht heeft Ford in Detroit de nieuwe Focus voorgesteld. Eind dit jaar staat hij bij de dealers aan beide zijden van de oceaan.
Iedereen gelijk voor de wet
Tegen de gewoonte in, bouwt Ford van de nieuwe Focus maar één universeel model. Hij is overal ter wereld bijna hetzelfde. Maximaal twintig procent van de onderdelen is anders.
Visuele identiteit
Volgens de verantwoordelijken van Ford moet je een Ford van bij de eerste oogopslag herkennen. De visuele identiteit van de Focus werd grondig bestudeerd waardoor hij er dynamischer dan ooit uitziet. Het interieur is helemaal nieuw. Het lijkt wat overladen, maar straalt toch sportiviteit uit met krachtige en scherpe lijnen.
Dynamische identiteit
Ook tijdens het rijden moet je een Ford herkennen. Het nieuwe platform vormt de basis voor niet minder dan tien toekomstige modellen. Een geperfectioneerd differentieel verdeelt het koppel tussen de wielen en verbetert de trekkracht.
Zuinige turbomotoren
Onder de motorkap profiteren de dieselmotoren van verbeteringen waardoor ze tot twintig procent zuiniger worden. Die cijfers worden nog eens verbeterd met de PowerShift-automaat met dubbele koppeling. Bij de benzinemotoren voorziet Ford ‘Ecoboost’-versies met directe injectie.
MyFord
Achter deze wat eigenaardige benaming schuilt de vernieuwde ergonomie van het infotainementsysteem. Met een drukknop rechts op het stuur bedien je het schermpje op het instrumentenbord en met een knop links beheer je het 4,2 duim grote lcd-scherm op de centrale console. Volgens de ontwerpers navigeer je zo intuïtiever door de menu’s.