De Benelli Adiva kwam in 2000 op de markt, en gebruikte in sommige landen zelf de naam Renault. Deze scooter lijkt een concurrent van de BMW C1 te zijn, maar hij is toch helemaal anders. In tegenstelling tot de BMW is hij niet uitgerust met een rolbeugel, maar biedt enkel bescherming tegen het slechte weer, voor bestuurder en passagier.
Benelli en Renault werken niet langer samen, maar het Italiaanse Adiva, die het concept bedacht, is opnieuw aan de slag gegaan en laat sinds 2007 zijn scooters in Taiwan bouwen. Het principe is nog steeds hetzelfde, maar het product evolueerde. Hij heeft een modernere lijn en doet nu beroep op een Sym motor. De Adiva AD bestaat in een 125 en een 200 cc versie, beiden met 14” wielen. Voor het remsysteem gebruiken ze twee remschijven. Met een zadelhoogte van 700 mm zal zowat iedereen zich op z’n gemak voelen op deze scooter.
Deze scooters zijn perfect uitgerust voor het stadsverkeer: ruitenwisser met twee snelheden, een dashboard met weergave van de tankinhoud, een uurwerk, boordcomputer en plaats voor een radio, laterale en centrale voetsteun en een enorme topcase van 80 liter! Met opgeplooid dak kan in die topcase nog een helm opgeborgen worden. Verder is er ook nog een koffer onder het zadel en enkele opbergvakken onder het dashboard. Op de AD 200 is in optie ook een verwarming mogelijk. U kan de AD’s ontdekken op de Fesial stand, nummer 3.35.