De sensationele Focus RS heeft zo van zich laten spreken dat het helemaal stil werd rond de concurrentie. Inbegrepen zijn kleine broer Focus ST, een minder radicale versie. Maar de jaren gaan voorbij en het is tijd voor een opvolger.
Nog altijd oranje
Net als bij de fluogroene Focus RS kon je bij de ST moeilijk naast de opvallend flashy oranje kleur kijken. Ook deze keer grijpt Ford naar de opvallende tint, maar dan een tikkeltje donkerder. Specifieke velgen, een stevige spoiler en een spoilerlip op de achterklep scherpen het sportieve karakter aan.
Cilinder minder
De vorige Focus ST was een opvallende en originele wagen in zijn segment. In tegenstelling tot de wijdverbreide viercilinder, lag onder de motorkap een vijfcilinder van Volvo. Een opmerkelijk goede motor: soepel en romig op alle toerentallen maar met een motorgeluid dat meer aan een Amerikaanse V8 deed denken dan aan een eenvoudige viercilinder. Knap!
Jammer genoeg was zijn verbruik aan de hoge klant. Deze keer kiest Ford voor een 2-liter ECOboost viercilinder met 250 pk. Qua verbruik en emissies scoort die heel wat beter en daar kan de consument alleen maar bij winnen…