François Piette

15 SEP 2010

Porsche 911 Carrera GTS: sportiviteit in mooi kleedje

In het 911-gamma gaapte er een gat tussen de radicale GT3 met 435 pk en de bravere Carrera S met 385 pk. Porsche vult die leemte op met de nieuwe GTS. In tegenstelling tot de Carrera en de Carrera S, is hij niet beschikbaar in verscheidene versies.

Power!

Onder de achterklep vinden we nog altijd de befaamde 3,8-liter flat-six terug uit de Carrera S. Die verandert niet zo grondig, maar krijgt wel een nieuwe inlaat en een sportuitlaat. Kleine aanpassingen die toch 23 pk extra opleveren, genoeg om als eerste Carrera-model de kaap van 400 pk te ronden (408 pk). Het koppel van 420 Nm blijft hetzelfde.

Voor de versnellingsbak kun je kiezen tussen een manuele zesbak en de PDK-automaat met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. De spurt van 0 naar 100 km/u verbetert met één tiende (4,2 seconden). Dat lijkt misschien mager, maar op dit niveau moet er voor elk honderdste geknokt worden. De topsnelheid bedraagt 306 km/u of 4 km/u sneller dan de Carrera S.

Als je rekening houdt met de prestaties, is het verbruik een krachttoer op zich: 10,3 l/100 km gemiddeld en een CO2-uitstoot van 240 g/km. Nog een waarschuwing voor wie graag in de regen rijdt: wees voorzichtig met de rechtervoet want de GTS is allen beschikbaar met achterwielaandrijving. Een veilige vierwielaandrijving staat niet op het programma.

Details maken verschil

Bredere deurdrempels, een voorspoiler, expliciete stickers, 19-duimsvelgen en 44 mm bredere spatborden achteraan zorgen voor een indrukwekkend uiterlijk. Binnenin zijn de sportstoelen overtrokken met zwart Alcantara en is ook de rest radicaal zwart. De GTS is beschikbaar als coupé en als cabrio, naar de Targa is het vergeefs zoeken.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie