Infiniti is voor Nissan wat Lexus is voor Toyota: een luxemerk uit het premiumsegment. Met een nieuwe naam kunnen ze een deel van de vooroordelen van de tafel vegen en een eigen identiteit creëren. De topberline van Infiniti is eindelijk ook beschikbaar met een dieselmotor. Hiermee komt de constructeur tegemoet aan de verzuchtingen van de Europese klant.
Geraffineerd
Bij het zachte comfort van de grote Japanner past geen kletterende en trillende dieselmotor. De ingenieurs hebben dan ook hun tijd genomen om een geraffineerde en evenwichtige mechaniek te bouwen.
De 3-liter V6 zagen we eerder al onder de kap van de Renault Laguna. Hier ontplooit hij dankzij een sterkere transmissie al zijn krachten: 238 pk en 550 Nm. Meer dan genoeg om je rijbewijs te verliezen: in 6,9 seconden spurt hij van van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid bedraagt 250 km/u. Infiniti kondigt een verbruik aan van 7,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 199 g/km. De versnellingsbak is altijd een automaat met zeven verhoudingen.
Leuke details
Wat de M30d onderscheidt van zijn Europese rivalen (BMW 5, Mercedes E, Audi A6), is de erg complete standaarduitrusting: bi-xenonlampen, elektrisch bediende zetels, achteruitrijcamera, parkeersensoren vooraan en achteraan, stereo met harde schijf, verwarmd stuur, een onderstel dat je kunt aanpassen aan jouw rijstijl (sport, normaal, eco of sneeuw) enzovoort.
Wie nog meer luxe wil, heeft keuze tussen vier uitrustingniveaus. De zorg voor detail is opmerkelijk: het audiosysteem compenseert actief omgevingsgeluiden en de airco verlaagt de stress en scherpt de alertheid aan.