20210211084022fordgalaxys-max.jpg

De huidige generatie Ford S-Max en Galaxy stamt uit 2015 en was eigenlijk al een soort modernisering van de vorige generatie uit 2006. Om maar te zeggen dat de modellen niet piepjong meer zijn. Grote eenvolumers als deze zijn lang niet meer zo populair als ze ooit waren, dus investeren constructeurs er niet zo veel meer in. Toch heeft Ford nog de moed gevonden om zijn S-Max en Galaxy een hybride aandrijflijn aan te meten. Nieuw is die niet, want het gaat om dezelfde motorisatie als in de Mondeo Hybrid, die een 2.5-benzineviercilinder combineert met een elektromotor en een batterij van 1,1 kWh. Het geheel komt op een systeemvermogen van 190 pk en 200 Nm.

20210211084023fordgalaxys-max.jpg

Geen stekker

De beperkte energie-inhoud van de accu verraadt dat dit geen plug-inhybride is. Ondanks haar beperkte capaciteit voegt de batterij toch een forse 300 kilo extra toe aan de grote eenvolumers, waardoor hun leeggewicht rond de 1,9 ton strandt. 0 naar 100 km/u duurt net geen tien seconden en het normverbruik (WLTP) ligt op 6,4 tot 6,5 l/100 km in functie van de uitrusting. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 146 tot 149 g/km.

20210211084055fordgalaxys-max.jpg

Even praktisch

De grote batterij doet niets af aan het koffervolume, dat als vanouds 700 tot 2.200 liter blijft in de vijfzits S-Max. In de Galaxy past in optimale configuratie zelfs 2.339 liter. Beide ‘busjes’ mogen ook nog steeds een aanhanger slepen, wat zeldzaam is voor hybrides: 1.750 kilo voor een vijfzitsversie, 1.560 kilo met zeven stoelen. Een hybride Ford S-Max bestel je voor minstens 39.390 euro, de grotere Galaxy vergt een investering van minimaal 44.840 euro.
20210211084129fordgalaxys-max.jpg

Op zoek naar een eenvolumer?

Ben jij op zoek naar een eenvolumer? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor eenvolumers nu hier: