Stadsauto’s pakken vaak uit met bijzonder competitieve prijzen, waardoor constructeurs er geen grote marges op kunnen nemen. Meer zelfs: de kleine modellen moeten ook beantwoorden aan de steeds strengere veiligheids- en milieueisen, waardoor de ontwikkelingskosten voor de constructeurs te groot worden. Daardoor kregen we de afgelopen jaren heel wat stadsauto’s die door enkele constructeurs samen werden ontwikkeld, en stadsauto’s die gebaseerd waren op lowcostmodellen van internationale markten. De toekomstige uitstootnormen die dure hybrideoplossingen opleggen om de CO2-uitstoot te reduceren maken het probleem alleen maar groter. Daardoor zullen kleine en lichte auto’s in Europa paradoxaal genoeg verdwijnen door de strengere uitstootnormen.

Korte carrière

Bij Ford zal de Ka+ daardoor binnenkort van de Europese markt verdwijnen. Een woordvoerder van het merk bevestigde aan Automotive News Europe dat de Ka+ vanaf 2020 CO2-boetes riskeert en dus een stuk minder aantrekkelijk wordt voor klanten in zijn competitieve segment. De laatste leveringen van Ka+-modellen voor Europa zijn in september gepland. De Ka+ heeft er dan een bijzonder korte carrière opzitten in Europa: het instapmodel, dat gebouwd wordt in India, verscheen bij ons in 2016 en kreeg in 2018 een lichte update.