François Piette

3 APR 2001

Ford Transit wint Noordpool test.

De gloednieuwe Ford Transit heeft zijn zoveelste succes geboekt met een eerste plaats in de prestigieuze Arctic Van Test 2001, die in Lapland werd gehouden. De bekroonde Transit haalde het van zeven andere modellen uit het druk bezette segment van de bedrijfsvoertuigen tot 1 ton. "Ik ben bijzonder blij dat de nieuwe Transit in deze test zo goed gescoord heeft. Het is de bevestiging van zijn uitstekende kwaliteiten als bedrijfsvoertuig, ook in de moeilijkste omstandigheden," zei Martin Leach, Vice President Product Development van Ford of Europe. Het ging om de achtste Arctic Van Test van het toonaangevende Finse bedrijfsvoertuigenmagazine Auto Tekniikka ja Kuljetus. De testrijders waren journalisten uit Finland, Noorwegen, Zweden en de Baltische staten. De wedstrijd is toegankelijk voor alle middelgrote bedrijfsvoertuigen met een laadvolume van minstens zes kubieke meter en een maximaal toegelaten totaalgewicht van 3,2 ton. De voorwielaangedreven Ford Transit 280S nam het op tegen rivalen van VW, Hyundai, Toyota, Mazda, Citroen, Fiat en Peugeot. De Arctic Van Test is een nauwgezette test in extreme weersomstandigheden. Gespreid over vijf dagen wordt tijdens tests nagegaan hoe goed de voertuigen geschikt zijn voor winterse omstandigheden, inclusief starten bij koud weer en rijden en remmen op gladde ondergrond. Behalve op een privécircuit wordt ook 1.700 kilometer gereden op de gladde openbare wegen van Lapland. De Ford Transit is na dit grondige testprogramma als duidelijke overwinnaar uit de bus gekomen en werd vooral geprezen om zijn ABS, het comfort voor de bestuurder en zijn zuinigheid, die hem een uitstekend rijbereik garandeert. Achtergrondinformatie over de gloednieuwe Ford Transit De gloednieuwe Ford Transit is een belangrijke mijlpaal in het 35-jarig bestaan van het model dat in 1965 gelanceerd werd en het Europese middelgrote bestelwagensegment hertekende. De nieuwe Transit is door een wereldteam uitgedacht en ontwikkeld op basis van een volkomen nieuw bestelwagenplatform. Zowel wat de functionaliteit van de laadruimte betreft als op het vlak van gebruikskosten, duurzaamheid, kracht, kwaliteit en veiligheid is de nieuwe Transit er flink op vooruitgegaan. De grootste uitdaging was de creatie van een gemeenschappelijk platform voor de achterwielaangedreven en - voor de eerste keer in de 35-jarige geschiedenis van de Transit - de voorwielaangedreven modellen. Toen het Transit-team zag dat het segment van de eentonners naar de lagevloerconfiguratie met voorwielaandrijving evolueerde en dat het segment van de tweetonners achterwielaandrijving leek te verkiezen, begon het te werken aan een gloednieuw platform voor beide configuraties, met een motorcompartiment waarin de aandrijflijn zowel dwars als overlangs gemonteerd kon worden. Hoogtepunten van het model zijn: * Voor- of achterwielaandrijving met lage en hoge vloer. * Dwars en overlangs gemonteerde aandrijflijn op hetzelfde platform. * De voor- en achterwielaangedreven Transits zien er aan de buitenkant identiek uit. * Meer dan 95 procent van de onderdelen zijn gemeenschappelijk. * Voor het stalen dak van de nieuwe Transit wordt het grootste persstuk ter wereld gebruikt. * De chassisrail op de chassis-cabine is verlaagd om de opbouw achteraf te vergemakkelijken. * Drie wielbasislengtes, inclusief een nieuwe middellange versie. * Vier laadlengtes (tot vier meter) en drie dakhoogtes. * Beschikbare versies: gesloten bestelwagen, combi en chassis met dubbele cabine met enkele of dubbele achterwielen.
Advertentie
Advertentie
Advertentie