Hoe
snel kan een groot bedrijf van koers veranderen? In het geval van Ford toch
verrassend rap, zo blijkt. In juli van dit jaar zijn toenmalig CEO Jim Hackett
nog dat er “geen voordeel” te vinden was in het maken van eigen batterijcellen.
Maar Hackett is vervangen door Jim Farley, die recent aan Reuters vertelde: “We
denken na over de productie van batterijcellen. Dat lijkt me natuurlijk nu het
volume [van EV’s] toeneemt”.
Ford is niet alleen, want ook Tesla en General Motors hebben eerder al aangekondigd hun batterijcellen zelf te zullen maken in plaats van ze door leveranciers te laten produceren. Hoewel de elektrische automarkt vandaag nog heel klein is, verwachten veel constructeurs dat zij vanaf 2025 sterk zal beginnen groeien als gevolg van overheden die verbrandingsmotoren verbannen en/of EV’s stimuleren.
In een sterk door EV’s gedomineerde markt kan het een voordeel zijn om zelf de vorm en de samenstelling te kunnen bepalen van de cellen voor batterijen in plaats van afhankelijk te zijn van het aanbod van externe leveranciers.
Ford is niet alleen, want ook Tesla en General Motors hebben eerder al aangekondigd hun batterijcellen zelf te zullen maken in plaats van ze door leveranciers te laten produceren. Hoewel de elektrische automarkt vandaag nog heel klein is, verwachten veel constructeurs dat zij vanaf 2025 sterk zal beginnen groeien als gevolg van overheden die verbrandingsmotoren verbannen en/of EV’s stimuleren.
In een sterk door EV’s gedomineerde markt kan het een voordeel zijn om zelf de vorm en de samenstelling te kunnen bepalen van de cellen voor batterijen in plaats van afhankelijk te zijn van het aanbod van externe leveranciers.