€ 23.000. Zoveel wil Ford voor zijn nieuwe Fiesta ST als driedeurs. Voor dat budget krijg je de nieuwe 1.5 Ecoboost van 200 pk, een chassis dat door Ford Performance onder handen werd genomen en een specifieke ST-koetswerkkit. Recaro-sportzetels, 17-duimsvelgen en het SYNC3-infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto zitten ook in dat budget. Met de ST Drive Modes-knop wissel je tussen de rijmodi Normal, Sport en Track.
Ultimate
Voor € 3.000 extra krijg je een rijkelijker uitgeruste Fiesta ST Ultimate. Die voegt meer veiligheids- en comfortitems toe, net als lederen Recaro-zetels, een B&O-audiosysteem van 675 watt (10 speakers), een navigatiesysteem, automatische klimaatregeling en 18-duimsvelgen. Weggever: de Ultimate krijgt rode remklauwen.
Differentieel
Op beide versies biedt Ford ook een “ST Performance”-pack aan, dat € 950 kost. Dat omvat een mechanisch sperdifferentieel, een Launch Control en een specifieke aanwijzing voor het opschakelen. Een vijfdeursversie van de Fiesta ST kost € 500 extra.
En de concurrenten?
Peugeot vraagt momenteel een tijdelijke nettoprijs van € 20.333 en € 23.550 voor zijn 208 GTi en 208 GTi by Peugeot Sport (met sperdifferentieel). Opel wil voor zijn Corsa OPC en OPC Performance Pack (eveneens met differentieel) respectievelijk € 21.750 en € 23.975. De Renault Clio RS kost € 30.800, met standaard versnellingsbak met dubbele koppeling en 220 pk sterke motor.