OneAutomotive, invoerder van onder meer BAIC, JAC, Seres en DFSK, breidt zijn aanbod opnieuw uit. Met de suggestieve titel “Sorry Peugeot, er is een tweede leeuw in België”, kondigt het bedrijf de lancering van Forthing aan in België, een submerk van de Dongfeng-groep met het King Lion-logo, vandaag de verwijzing naar het Franse merk met de leeuw. Grappig genoeg bouwt Dongfeng ook modellen van Peugeot en Citroën voor de Chinese markt. Forthing zet, zoals veel Chinese merken, in op een goede prijs-kwaliteitsverhouding en komt met twee modellen naar België.
Forthing U-Tour: ruime MPV voor 7
Het eerste model is de U-Tour, een ruime monovolume van 4,85 m lang met 7 zitplaatsen. De naam klinkt ons bekend in de oren, want ook op de IAA in München dit jaar stelde Forthing een knappe monovolume voor. Dat was echter de U-Tour V9, de grote broer van de U-Tour die naar België komt. ‘Ons’ model moet het doen zonder schuifdeuren, maar heeft nog steeds 2+2+3 zitplaatsen met zetels die erg flexibel in te stellen zijn, waardoor je zelfs een bed kan creëren aan boord. De aandrijving komt van een 1,5 liter-benzinemotor van Mitsubishi, die 130 kW (177 pk) en 285 Nm levert aan de voorwielen. Er is ook een bi-fuelvariant op benzine en LPG.
Forthing EVO: sportief ogende SUV
Het tweede model dat Forthing naar België verscheept is de EVO, een SUV van 4,60 meter lang die vooral achteraan wat trekjes heeft van de Maserati Grecale. En dat is een gunstige vergelijking voor de EVO, want je kan hem al krijgen vanaf 31.490 euro. Dan krijg je dezelfde benzinemotor of bi-fuelmotor van de U-Tour, terwijl het interieur is voorzien van de snufjes die je zou verwachten van een moderne auto (dubbele digitale displays voor de tellers en infotainment, adaptive cruise control, inductielader voor smartphones, ...).
De Forthing EVO is er echter ook als batterij-elektrische variant, die zijn benzinemotor inruilt voor een elektromotor van 150 kW (204 pk) en 340 Nm. De stroom komt van een batterij van 85,9 kWh, die niet al te snel op te laden valt (“20 naar 85,9 kWh in minder dan 1 uur”), maar die wel een rijbereik van meer dan 500 km belooft. Bovendien valt de Forthing EVO BEV binnen de Vlaamse subsidieregeling voor elektrische wagens met een prijs van 39.995 euro, en zoals steeds bij de modellen die OneAutomotive invoert, is dat inclusief alle uitrusting. Moet Peugeot dan toch uitkijken?