Constructeurs Volvo Trucks (dat losstaat van Volvo Cars) en Renault hebben besloten om hun krachten te bundelen om te voldoen aan de vraag naar efficiënte en koolstofneutrale bedrijfsvoertuigen. Het doel is simpel: een bedrijf oprichten dat gericht is op de ontwikkeling van een nieuwe generatie volledig elektrische bestelwagens. Ze worden vergezeld door CMA CGM, de Franse containerschipgigant uit Marseille.

Meer concreet hebben Volvo Trucks en Renault verschillende bindende akkoorden ondertekend voor de oprichting van een joint venture met een gelijke verdeling, waarin ze allebei 300 miljoen euro investeren in de komende drie jaar. CMA CGM is van zijn kant van plan om 120 miljoen euro te investeren via zijn energiefonds dat is gericht op de versnelling van de decarbonisatie van de transport- en logistieke sectoren.

De bestelwagenrevolutie

Deze nieuwe voertuigen zullen gebouwd worden op een nieuw platform voor volledig elektrische lichte bedrijfsvoertuigen, waarmee het gemakkelijker en goedkoper moet zijn om verschillende koetswerkmodules aan te bieden. Daarnaast wordt het Software-Defined Vehicle-concept gebruikt voor de elektronische architectuur, waarmee er nieuwe geconnecteerde functies kunnen worden toegevoegd in de bestelwagens om de leveringsactiviteiten en de commerciële prestaties van de gebruikers te kunnen volgen. Volgens de twee constructeurs zou dit een kostenbesparing van 30% kunnen opleveren voor logistieke dienstverleners. Deze geconnecteerde diensten moeten het ook mogelijk maken om de voertuigen gedurende hun volledige levensduur up-to-date te houden.

De bestelwagens die door Volvo Trucks en Renault worden ontwikkeld zouden ook extra compact moeten worden om beter inzetbaar te zijn in de stad, terwijl ze ook zeer veelzijdig moeten worden om maatoplossingen aan te bieden voor elke klant. Ook komen er verschillende batterijcapaciteiten met een 800 V-architectuur, een primeur in de lichte bedrijfswagenwereld, die ervoor moet zorgen dat deze batterijen ook sneller opgeladen kunnen worden!

?