Charles Stewart Rolls, een van de twee oprichters van het legendarische Britse merk, verkondigde al in 1900 dat “de elektrische wagen perfect stil en schoon is. Er is geen geur of trilling”. Met andere woorden, de ideale aandrijving voor een luxewagen. Maar het heeft meer dan een eeuw geduurd voor Rolls-Royce de stap zette met zijn eerste volledig elektrische model: de Spectre.

Groot, maar niet imposant

Waarom deze eerste EV van het merk een enorme coupé is van 5,48 m lang, 2,02 m breed, 1,57 m hoog met een wielbasis van 3,21 m, in plaats van voor een SUV of een berline te kiezen? Om meer emoties en zin om achter het stuur te kruipen op te wekken, aldus Rolls-Royce. Een geslaagde zet, volgens ons. Ondanks zijn formaat zijn de proporties zo geschapen dat hij er niet zo imposant uitziet als zijn afmetingen doen vermoeden. Dat gezegd zijnde, hebben we hem ook niet naast andere ‘gewone’ auto’s zien staan...

De Rolls-Royce van de records en de primeurs

En waarom dan de naam Spectre? Het heeft niets te zien met geheim agent 007 van dezelfde streek aan de overkant van het Kanaal. Sinds de jaren ’30 hebben alle prototypes van het merk de interne naam ‘Spectre’ alvorens ze aan het publiek worden voorgesteld. Gezien het belang van dit nieuwe model voor de toekomst van Rolls-Royce, heeft deze coupé zijn ontwikkelingsnaam gehouden bij zijn lancering. Een gepaste naam, zeker gezien de records en de primeurs die het model voor Rolls-Royce betekent.

Gelikte aerodynamica

Aan het einde van zijn gigantische motorkap zit de grootste grille die ooit op een Rolls-Royce is gemonteerd. Het is ook de meest verfijnde, net als de legendarische Spirit of Ecstasy. Elke centimeter van het koetswerk is fijngeslepen om zijn stroomlijn te maximaliseren. Het resultaat: de Spectre kan een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,25 voorleggen, waarmee het de meest aerodynamische Rolls-Royce ooit is.

Voor 4

Ondanks zijn coupélijn is de Spectre een echte vierzitter. De voorzetels klappen en schuiven elektronisch naar voor om de toegang vrij te maken naar de achterste plaatsen. Elke handeling en beweging wordt elektronisch ondersteund, inclusief het openen en sluiten van de in tegengestelde richting geplaatste deuren van praktisch 1,5 meter lang. Dat zijn meteen ook de langste deuren die vandaag op een Rolls-Royce zijn gemonteerd.

Rolls-Royce boven alles

Deze Spectre is ook een echte Rolls-Royce. Het Britse merk heeft ervoor gekozen om te weerstaan aan grote displays op het dashboard bij zijn overgang naar elektrisch rijden. Er zijn er wel verschillende te vinden aan boord: het klassieke centrale paneel, maar ook een volledig digitaal instrumentenpaneel waarvan je de kleur enkel bij aankoop kan personaliseren. Nog eens twee primeurs voor Rolls-Royce. 

Naast deze digitale wereld is alles wat je aanaakt luxueus en verfijnd: van de ultradikke tapijten tot de sterrenhemel op het plafond, langs de legendarische bedieningen van de klimaatcontrole en zonder de typische paraplu’s te vergeten, die passen bij het interieur! Sluit je de deuren, dan word je volledig afgesloten van de buitenwereld. Het is alsof je in een matras uit geheugenschuim zit gewikkeld terwijl je een koptelefoon met ruisonderdrukking draagt. Het enige geluid dat je nog kan horen, is het blazen van de airco. Luxueuzer dan dat kan gewoonweg niet.

430 kW (584 pk), 102 kWh en 530 km autonomie

Tenslotte is de aandrijving van deze Rolls-Royce Spectre bijna bijzaak. Zijn twee elektromotoren ontwikkelen een totaal van 430 kW (584 pk) en 900 Nm aan koppel. Daarmee kan hij naar 100 km/u sprinten in slechts 4,5 seconden! Niet slecht voor een kolos van 2.890 kilo. De Spectre heeft ook een batterij van 102 kWh die hem in staat stelt om 530 km te rijden op een lading. Meer dan voldoende voor wat de klanten van het merk normaal gesproken nodig hebben. De gemiddelde Rolls-Royce-eigenaar legt namelijk minder dan 100 km per dag af. En moeten ze dan toch een laadstop maken, duurt het in de Spectre maar 34 minuten om van 10 tot 80% bij te laden dankzij zijn maximale laadvermogen van 195 kW. En nu moeten we enkel nog achter het stuur kruipen om te ontdekken of de Spectre nog even uitzonderlijk blijft eenmaal in beweging.