911 “Classic” (1963 – 1973)
De eerste 911 is vanzelfsprekend de meest uitgepuurde. Het verhaal begon pas echt in 1964 met een flat-six met 130 pk. In 1972 leverde deze flat-six 190 pk in zijn 2.4 S versie. Onbetaalbaar vandaag de dag, jammer genoeg.
911 Carrera RS (1972)
Het concept is simpel: de longinhoud van de motor werd vergroot tot 2,7 liter en daaruit haalt hij 210 pk. Het koetswerk werd lichter en het productieaantal beperkt tot 500 stuks. Een model dat nu al bijzonder gewild is.
993 (1993 – 1998)
De 911 type 993 wordt beschouwd als de laatste ‘echte’ 911 omdat hij nog is uitgerust met een luchtgekoelde boxermotor. Zijn eenvoudige en zuivere design wordt vandaag nog steeds verkozen boven dat van zijn opvolger (996).
930 Turbo (1975 – 1977)
De 911 verliest hier al zijn finesse, want voor het eerst beademt een turbo de flat-six en bezorgt ‘m zo 260 pk. Enkel voor de show? Neen, want de turbo trapt pas echt in aan 4.000 tr/min.
991 Targa 4 GTS (2015 - 2016?)
Dit befaamde model betekende ook de terugkeer van de Targa-formule bij Porsche. Jammer genoeg staat dit model ook voor de zwanenzang van de atmosferische zescilinder (op de GT3 na). Twee goede redenen om ‘m te kopen… zolang het nog kan.
997 GT3 RS 4.0 (2012)
Voila, de ultieme 911. Zijn instelbare voor- en achtertrein en dito aërodynamica zijn rechtstreeks van de competitie afgeleid. De zescilinder boxermotor levert hier 500 pk aan 8.250 tr/min en is gekoppeld aan een manueel bediende versnellingsbak. Een must voor de puristen!
911 Carrera 3.2 l (1984 – 1989)
Het laatste model uit de authentieke 911-bloedlijn. Deze Carrera 3.2 is dan erg vintage op niveau van uitrusting en met zijn 231 pk die hij uit de 3.2 flat-six haalt, was hij ook niet de krachtigste, maar hij wordt wel aanzien als een van de meest solide Porsche 911’s. Een felbegeerde wagen vandaag!
964 Carrera 4 (1988 – 1994)
De 964 verbleef lange tijd in de schaduw, maar de interesse voor deze Porsche is de laatste tijd hard aangewakkerd. De Carrera 4-versie betekende ook de introductie van de vierwielaandrijving bij de 911. Het begin van een beloftevolle carrière.
997 GT2 RS (2011)
Is dit de laatste 911 GT2? Dat weten we nog niet, maar wat wel vast staat is dat hij met zijn 620 pk de krachtigste 911 is die Porsche ooit heeft gebouwd. De laatste modellen van deze GT2 RS waren bovendien voorzien van achterwielaandrijving. Een delicate wagen…
991 Turbo S Phase II (2016 - …)
Hij is nog maar net gelanceerd, maar deze 991 Turbo S Phase II is niet meer en niet minder dan de meest efficiënte 911. De 580 pk worden netjes verdeeld over de vier wielen die op hun beurt allemaal mee helpen sturen. Een geweldig stuk speelgoed met een even geweldig prijskaartje.