De Lotus Seven verscheen op de markt in 1957, en was gebouwd volgens de filosofie die oprichter Colin Chapman zo hoog in het vaandel droeg: hou het gewicht laag en je hebt maar een kleine motor nodig om stevige prestaties neer te zetten. Op het buizenchassis monteerde Chapman daarom een 1,2 liter grote viercilinder van Ford-makelij die 40 pk produceerde.

Zelfbouwkit

De legende was geboren én viel in de smaak: van de oorspronkelijke Lotus Seven werden er tussen 1957 en 1972 meer dan 2.500 exemplaren gebouwd. Een deel ervan werd als zelfbouwkit verkocht: op die manier ontsnapten nieuwe Lotus-eigenaars aan een aankooptaks die van toepassing was op nieuwe auto’s.

Caterham

Na 1972 stopte Lotus met de productie van de Seven, en verkocht het de rechten op de Seven door aan een van zijn verdelers: Caterham Cars. Dat bedrijf bouwt tot op vandaag nog steeds zijn versie van de Seven: de Caterham Seven.

Eigen interpretaties

Het eenvoudige concept van het lichte, sigaarvormige ontwerp in combinatie met een relatief “gewone” motor inspireerde nog heel wat andere kleine huis-, tuin- en keukenmerken tot hun eigen interpretaties van de Lotus Seven. Zo ook het Nederlandse Donkervoort, maar ook andere Britse constructeurs zoals Westfield, Dax en Tiger.

AutoWorld stelt 12 Lotus Seven-modellen tentoon. De tentoonstelling Lotus Seven & The Independants loopt nog tot 5 november 2017 in AutoWorld in het Brusselse Jubelpark.