Stijl
Deze Civic is nog altijd even origineel en valt in het autolandschap wat uit de toon. Met zijn hoekige en nerveuze vormen zou je bijna geloven dat hij rechtstreeks uit een Manga stripverhaal komt. Deze spectaculaire lijnen hebben echter ook hun nadelen. De achterruit is door de spoiler, horizontaal in twee delen verdeeld en sluit de montage van een ruitenwisser uit terwijl die dwarse lijn ook de zichtbaarheid naar achteren belemmert.
Motorisering
De basis 1.8 l is al een interessante motor op zich, want hij is voorzien van de variabele V-Tec distributie. Met 140 pk bij 6.300 omwentelingen haalt hij een uitstekende specifieke vermogen, terwijl het koppel op 173 Nm ligt bij 4.300 toeren. De motor kan aan een manuele of een automatische 6-bak gekoppeld worden. Honda kondigt een topsnelheid van 205 km/u aan en een acceleratie van 0 tot 100 in 8,4 seconden.
Eens op weg toont de motor zijn wilskracht door steeds maar hoger in de toeren te willen klimmen. Typisch voor Honda motoren, maar dit wordt gekoppeld aan een tekort aan soepelheid en kracht onder de 4.000 toeren. Eens daarboven gaat hij er echter als een speer vandoor! Het verbruik blijft met een gemengd verbruik van 8,5 liters erg redelijk.
De 2.2i-CTDi ontwikkelt 140 pk en een koppel van 340 Nm. In absolute waarden van kracht en koppel behoort deze motor niet echt tot de top. Het is echter niet al waarheid wat op papier staat en deze motor is naar onze mening één van de beste hedendaagse diesels. Zijn stilte bij gebruik en zijn beschikbaarheid zijn gewoonweg verbluffend. Vanaf traagloop trekt hij vlot op om daarna krachtig door te gaan tot aan de rode zone (4.500 rpm). Een pareltje dat in retour maar 7,3 l diesel vraagt. De goed afgestelde 6-versnellingsbak draagt ook zijn steentje bij aan deze mooie resultaten. Voor een diesel kunnen de prestaties tellen; de topsnelheid bedraagt 205 km/u en van 0 tot 100 km/u gaan er maar 8,6 seconden voorbij.
Met de Type R belanden we in andere regionen. We komen hier bij de specialiteit van Honda als motorenfabrikant, namelijk de «atmosferische» motoren! Met een cilinderinhoud van 2 liter ontwikkelt hij niet minder dan 201 pk aan 7.800 omw en 193 Nm bij 5.600 toeren. Indrukwekkende cijfers die niet veel (of te weinig) evolueren tegenover de vorige versie. Gekoppeld aan een even precieze als korte 6-bak, verricht deze motor wonderen. Met een waanzinnige sound vliegt hij in de toeren en lijkt daarbij de rode zone aan 8.000 omw te willen verpulveren! De echte krachttoer van deze motor ligt echter in zijn perfect ronde karakter bij lage snelheden, maar eens aan 5.500 omw verandert hij van toon en van stijl en krijgt hij de allures van een heus racebeest! Qua verbruik blijft hij erg redelijk, met gemiddeld 9,5 liters per honderd. De prestaties zijn uitstekend: een topsnelheid van 235 km/u en slechts 6,6 seconden om tot aan 100 km/u te komen kan je moeilijk slappe kost noemen!
Wegligging
Geen verrassingen met de Type S want de wegligging is veilig en doeltreffend. Toegegeven, het is niet de meest speelse maar de Type S stuurt nauwkeurig en laat zich erg makkelijk rijden. De perfecte en precieze stuurinrichting draagt in grote mate bij tot dit aangename gevoel. De Type R bevestigt dit mooie plaatje, maar heeft wel een specifieke afstelling. Hij rijdt makkelijk en stabiel en het enige wat je hem kan verwijten is een klein tekort aan motriciteit, maar dan enkel indien de bestuurder echt aandringt. Maar laat ons dus maar ophouden met zeuren...
Comfort
De Civic’s zijn nogal droog opgehangen en geven de oneffenheden van de weg duidelijk (zeker de Type R) door aan de inzittenden. Dat is echter de prijs die je betaald voor een probleemloos weggedrag. De binnenruimte is zowel vooraan als achteraan goed, maar de toegankelijkheid naar de achterbank vergt enige acrobatisch aanleg. De geluiddemping is uitstekend voor de diesel versie, en goed voor de twee benzinedrinkers. Hier hangt alles dus af van de koper of beter gezegd van zijn eventuele voorliefde voor heftige (motor)muziek…
De ergonomie vraagt wat aanpassingstijd, want het minste wat je kan zeggen is dat de interieur even origineel is als het exterieur! Met de talrijke, her en der geplaatste schakelaars, is een studie van de gebruiksaanwijzing aangeraden!
Tarieven en uitrusting
Het prijskaartje start bij 19.990 € voor de 1.8 benzine en op 25.900 € voor de diesel. Voor de Type R vraagt Honda slechts 23.160 € en daarmee is hij erg voordelig tegenover bvb een VW Golf GTI die nog eens 2.000 € extra vraagt. De uitrusting is met een automatische airconditioning, 17-duims velgen, de MP3 radio CD en nog veel meer erg compleet.
Besluit
De Civic werd lange tijd bekeken als een klassiek autootje dat mooi in het gareel liep, maar de nieuwe generatie breekt volledig met deze traditie. De Type S die hier voorgesteld wordt verleidt door zijn sportieve look en zijn complete uitrusting. Wat de motoren betreft is het vooral de 2.2i-CTDi die ons overtuigd heeft! De Type R speelt namelijk in een aparte klasse. Hoewel zijn motor weinig evolueert, blijft hij nog altijd even enthousiasmerend tijdens het rijden en is hij magisch om te beluisteren. Dit zijn wagens met karakter, zoals er nog maar weinig overblijven!