De marketingverantwoordelijken van Audi hebben geen moeite bij het zien van een bende journalisten. Tijdens de persconferentie bij de lancering van de nieuwe A4 waren ze fier om te vertellen dat verkoopcijfers voor 2007 nu al records braken. Een 12de opeenvolgend record voor het merk met de vier ringen, dat in 2008 de grens van het miljoen aantal verkochte voertuigen voor ogen heeft.
De grootste bijdrage tot dit aantal zal zeker van de laatste generatie A4 komen. In de 5 volgende jaren zal Audi zelfs 10 miljard euro’s investeren in de ontwikkeling van nieuwe modellen, wat voor een verdubbeling van het aantal modellen zal zorgen tegen 2015.
Breed en laag
Mooie vooruitzichten voor de autobouwer uit Ingolstadt dus. Maar laten we ons nu wel concentreren op de nieuwe A4. Zoals verwacht, neemt deze koning van de fleet (u weet wel, de markt van de bedrijfsvoertuigen), de lijnen van de coupé A5 over, maar maakt er een berline van. Hij werd breder en langer dan zijn voorganger maar werd toch niet verhoogd. De wielbasis wint 17 cm (wat enorm is), terwijl het overhang vooraan aanzienlijk verkort werd. En ook al gaat de frontale oppervlakte van het koetswerk van 2,14 naar 2,19 m2, toch overschrijdt de CX de 0,27 niet dankzij onder andere een quasi vlakke onderbouw van het voertuig. De fonkelende oogjes van deze mooie auto worden tevens onderstreept door leuke witte LED-lichtjes.
Milde vooruitgang
Met een totale lengte van 4,7 meters en een wielbasis van 2,8 meters, verwacht je natuurlijk dat de A4 een belangrijke vooruitgang zou boeken qua interieurruimte, normaal gezien toch het zwakke punt van deze wagen. De nieuwe A4 groeit in de breedte 2 cm en de knieruimte achteraan wint 3,6 cm. Het is behoorlijk veel, maar nog steeds onvoldoende. De A4 biedt nog altijd een interieurruimte die niet in overeenstemming is met zijn buitenafmetingen. Gelukkig is de kofferruimte ruim (480 liter) en opmerkelijk diep. Standaard voor België is de neerklapbare achterbank wat het totale bruikbare volume op 962 liter brengt.
Beperkte opbergruimte
Eens achter het stuur, verheug je jezelf over de talrijke regelingen van de zetels en de stuurkolom. De cockpit is naar de bestuurder gericht, met een middenconsole die net zoals de vroegere BMW’s met 8 graden schuin naar links draait. De ingenieurs mogen beweren dat men in de opbergvakken van de deuren een fles van één liter kan plaatsen, toch zijn erg klein. Over het algemeen zijn de bergruimtes, waaronder de centrale armsteun, nogal beperkt qua bruikbaar volume. Ondanks dat er tegenover de voorganger vooruitgang werd geboekt, blijven we dit te weinig vinden.
Massa-verdeling
Met de nieuwe Mercedes Classe C die opvalt met zijn rijdynamisme en de BMW die reeds jaren met de 3-reeks ten strijde trekt, was Audi verplicht om zijn nieuwe berline overtuigende rijkwaliteiten te schenken. Om dit te verwezenlijken hebben de ingenieurs vooral op vier punten gewerkt. Het eerste punt is het gewicht. Het koetswerk van de A4 bevat geen enkel aluminium element, maar ook al is de wagen 12 cm langer en 5cm breder, toch neemt het gewicht met 10% af. Dit is te danken aan de vooruitgang bij de montage, het lassen en de « tailored blanks » (assemblage zij aan zij van staalplaten met verschillende diktes).
Het tweede punt slaat op de verdeling van de massa. Audi heeft de plaats van de gangwissel/koppelinggroep of nog de koppelomvormer aangepast, wat toelaat om de vooras met 15 cm vooruit te brengen. Wanneer dan nog o.a. de batterij naar de koffer verhuist, bekom je een veel evenwichtigere A4.
Twee andere punten voor het verbeteren van de dynamiek zorgen zijn de optimalisatie van de motor en de “Audi drive Select”-technologie.
Gemeenschappelijk platform
Ook al draagt hij nog steeds met de naam 2.0 TDI, toch is deze dieselmotor een kleine revolutie. De 1.9 TDI zal niet meer vernieuwd worden, daar hij een te grote investering eist om te beantwoorden aan de toekomstige emissienormen. Audi laat de pompinjector- technologie achterwege die hij zolang verdedigde tegenover de common-rail. Zij concentreren zich nu ook naar de gemeenschappelijke toevoertechniek, die al lang door de concurrentie wordt toegepast. Waarom? Omdat de common-railmotoren voortaan een inspuitdruk bereiken die vergelijkbaar is aan die van pompinjectoren. En bovendien zijn ze heel wat goedkoper om te ontwikkelen en te produceren.
Minder ruw
Deze nieuwe motor ontwikkelt 143 pk (een fiscaal interessantere 136 pk versie zal eveneens beschikbaar zijn) en een koppel van 320 Nm, beschikbaar vanaf 1.750 rpm. Je merkt dat deze waarden zijn bijna identiek zijn aan die van de vorige 2.0 TDI, maar de nieuwe motor beantwoordt nu al aan de toekomstige Euro 5 milieunormen dankzij een verbeterde thermodynamica en door volop uitlaatgassen te recycleren. Op de weg bemerken we vooral een minder ruw karakter. Hij is heel wat stiller en discreter dan zijn voorganger, terwijl hij ook meer lineair reageert. Het koppel bouwt minder brutaal op wat de subjectieve sensatie wat vermindert, maar niet de prestaties. De A4 2.0 TDI topt bij 215 km/u en gaat van 0 tot 100 km/u in 9,4 seconden. Het gemiddeld verbruik ligt op 5,5 l/100 km, wat een uitstekende autonomie van 1.100 km toelaat.
Actieve stuurinrichting
Voor de A4 spitste Audi zich nog toe op een 4de punt, de technologie. Audi volgt het voorbeeld van BMW en ontwikkelde een dynamische stuurinrichting, die de ontdubbeling wijzigt naargelang de snelheid en de wagen stabiliseert wanneer hij zich in een gevaarlijke situatie bevindt. Ook een actieve ophanging maakt deel uit van dit optiepakket. Want dit alles zit samengebundeld in het “Audi Drive Select”-pakket. Met een kleine druk op een knop op het dashboard kan je kiezen tussen drie instellingen: comfort, automatisch of dynamisch. Het systeem werkt verder nog in op het beheer van de motor, de stuurbekrachtiging, en de schakelpunten bij de automatische bak. Op de kronkelige baantjes van Sardinië hebben we de verschillende modes kunnen testen en we kunnen jullie verzekeren dat er duidelijke verschillen zijn waarbij vooral de stuurgevoeligheid verandert, zeker qua lichtheid en nauwkeurigheid. Zoals in de inleiding al benadrukt, wordt de A4 voornamelijk een fleetwagen en zal hij dus in de meeste gevallen verkocht worden zonder deze elektronica, die zich met toch bijna 3.000 euro laat factureren.