De foto’s van de C5 Airscape, een coupé-cabrio concept dat op het autosalon van Frankfurt werd voorgesteld, wisten ons al te verleiden. Klassiek, dat zeker, maar het ontbrak niet aan charme met zijn vloeiende lijn. De eerste foto’s van de berline zijn al even verleidelijk en de inspiratie komt duidelijk van het concept. Met de daklijn van de huidige coupé-berlines is hij toch verfijnder dan het vorige model. Zowel de berline als de break van deze nieuwe C5 zijn alleen al door hun look een succes! Binnenin zit er uiteraard het specifieke Citroën stuurwiel zoals bij de C4. De lijn van het dashboard is vloeiend en puur met meer kwaliteit dan ervoor, en duidelijk een verbeterde leefbaarheid. Er zijn drie benzinemotoren en vier dieselmotoren beschikbaar: het benzinegamma begint bij de 1.8i van 127 pk, daarop volgt de 2.0i met 143 pk en tot slot is er de oude V6 van 3 liter en 215 pk. Onder de diesels is er de 1.6 HDI van 110 pk, de 2.0 HDI van 138 pk, de 2.2 HDI met 173 pk en de V6 2.7 HDI met 208 pk sluit het lijstje af. Onder de Citroën verwachten we natuurlijk de specifieke ophanging van het merk...wel dat is niet echt zo! De basismotoren (1.8i en 1.6 HDi) zijn alleen maar beschikbaar met een traditionele ophanging. Dat is ook zo voor de 2.0i, 2.0 HDi en 2.2 HDi, maar die kunnen in optie wel uitgerust worden met de Hydractive 3 ophanging. Voor de twee V6 motoren is enkel de Hydractive 3 ophanging mogelijk. Deze nieuwe C5 zou vanaf begin 2008 bij de dealers moeten staan.