De in 2004 voorgestelde F430 nam het stokje over van de 360 Modena. De nieuwkomer bouwde verder op de geest van zijn voorganger met een centraal ingeplante V8 die was vergroot tot 4,3 liter, goed voor een vermogen van 490 pk bij 8.500 o/m. De F430 was een doorwrochte sportwagen met een efficiëntie die in zijn tijd geen gelijke kende. Ook vandaag, 15 jaar later, maken zijn prestaties nog steeds indruk: een top van 315 km/u en 4 seconden om van 0 naar 100 km/u te sprinten.
Door de introductie van rijhulpsystemen werd hij ook toegankelijker om mee te rijden. Qua overbrenging liet Ferrari de keuze tussen zijn traditionele handbak met open schakelrooster en de gerobotiseerde F1-bak met enkele koppeling. De overgrote meerderheid van de klanten koos voor die laatste… wat niet bepaald goed nieuws is, zoals we zullen zien.
Hoeveel?
Reken er niet op om een degelijke auto te vinden onder de 70.000 euro, terwijl de gemiddelde F430 vandaag 90.000 euro kost, of zelfs 140.000 voor een Scuderia (lager gewicht en 510 pk) en zelfs… 300.000 voor een Scuderia Spider 16M. De gewone Spider tik je op de kop voor 90.000 tot 100.000 euro. En qua onderhoud? Het jaarlijkse nazicht maakt je rekening een dikke duizend euro lichter, terwijl een grote beurt (om de 20.000 kilometer) het drievoudige kost.
De koppeling heeft een behoorlijk korte levensduur in de F1-versie als je ze te ruw behandelt en kost dan liefst 5.000 euro om te vervangen. Als je de manuele overbrenging charmanter vindt, is dat meteen ook goed nieuws: dan kost het maar de helft. Maar dan moet je wel zo’n exemplaar vinden. Voor de distributie is er echter goed nieuws: in de F430 koos Ferrari voor een ketting en dus niet meer voor een tandriem. Al eist het merk wel een controle om de 80.000 kilometer. Dat geeft toch al een beetje marge…
Om redenen van restwaarde raden we aan om naar een dealer van het merk op onderhoud te gaan. Al bestaan er wel talrijke onafhankelijke specialisten die perfect weten hoe ze uw diva moeten behandelen en die zo’n 30 procent goedkoper zijn. Reken zelf je voordeel maar uit.