We geven het maar beter meteen toe: de Clio 3 RS is geen spek voor ieders bek. Luidruchtig, dorstig en hard afgeveerd: je passagiers worden er constant aan herinnerd dat ze in een echte sportieveling zitten. Een met temperament bovendien, en aanzienlijk meer dan zijn opvolger zelfs, de huidige Clio 4 RS. Die bedient zich van een koppelrijke turbomotor en een automatische versnellingsbak. Wat nog erger is: zijn koetswerk telt zelfs vijf deuren. Genoeg voor de puristen om moord en brand te schreeuwen!
Een korte terugblik
Toen hij eind 2005 op de markt kwam, was het meteen duidelijk dat de Clio 3 RS een radicaal spurtbommetje was: een atmosferische tweelitermotor met 197 pk bij 7.250 t/min, bijzonder kort gespreide manuele zesbak en een onderstel dat perfect op circuitgebruik was afgestemd. De liefhebbers van bergwegen en racecircuits waren verkocht, maar de rest haakte snel af: met de aanslag op je trommelvliezen wanneer de motor aan meer dan 4.000 t/min draaide, bleek moeilijk dagelijks te leven.
In 2009 lanceerde Renault een “Phase 2”, die beter afgewerkt was, iets meer vermogen had (203 pk) en bovendien een gereviseerde versnellingsbak kreeg. Nu kregen je oren het – iets – minder hard te verduren op de snelweg. Eind 2012 viel het doek over de Clio 3 RS en stuurde Renault de Clio 4 RS het podium op. Die was een stuk veelzijdiger en even krachtig, maar ongetwijfeld minder verleidelijk.
Achter het stuur
Wat een heersertje. Hij zindert bij ons nog na! De motor die blijft zingen tot 7.500 t/min, de korte verhoudingen van de versnellingsbak, en vooral de scherpe en precieze voortrein. Dat onderstel… heerlijk! Toegegeven, hij reageert springerig wanneer het wegdek slechter wordt, maar op goed en glad asfalt is er maar weinig dat deze Renault kan bijhouden, en zeker niet met dit indrukwekkende motorblok. Let wel op: hij reageert brutaler dan de Clio 4 RS, mocht je iets te optimistisch worden.
Onderhoud
Een sportwagen is de Clio zeker, maar het is ook een Renault! Het onderhoud blijft dus redelijk. Een “gewoon” onderhoud kost je rond de € 200. Let echter op met slijtagegevoelige onderdelen, zeker wanneer je het circuit opzoekt: een volledig nieuwe set remmen kost bijna € 700 en een set met vier nieuwe banden tussen de € 400 en € 600. Maar alles hangt uiteraard af van waar je de Clio voor gebruikt. Het circuit slijt uiteraard snel. De distributieriem moet om de zes jaar of 120.000 kilometer worden vervangen. Kostenplaatje: ongeveer € 600. Dat is nog verbazend weinig.
Aan de pomp herinnert de Clio je eraan dat je met een tweeliter onderweg bent. Afhankelijk van je enthousiasme ligt het verbruik tussen 8,5 en 11,5 l/100 km.
Hoeveel kost de Clio?
Overtuigd? Dan hoef je alleen nog over te gaan tot actie. Op de tweedehandsmarkt vind je een Clio 3 RS voor minder dan € 8.000. We vrezen wel dat die exemplaren afgeragd of pover onderhouden zijn. De meeste exemplaren vind je rond de € 10.000, en de beste versies rond de € 12.000. Goed om te weten: de Clio 3 RS telde verschillende speciale uitvoeringen, die een hogere prijs kunnen rechtvaardigen. Kies in alle gevallen echter voor auto’s met een sluitende onderhoudsgeschiedenis.
Wat kan er stuk gaan?
De Clio 3 RS is degelijk gebouwd, en heeft eigenlijk alleen problemen met zijn koppeling. Niet zozeer de plaat zelf, maar er kunnen problemen opduiken in het hydraulische circuit. Dat blijkt gevoelig te zijn voor intensief gebruik, waar deze auto nochtans in de eerste plaats voor bedoeld is. De plastics van de eerste versies laten eveneens te wensen over, en na verloop van tijd kunnen er nog wat bijgeluiden opduiken. Maar daar hoef je niet van wakker te liggen. Ten slotte kan de motor wel wat olie lusten, maar dat is niet abnormaal voor een blok dat vaak hoge toeren draait. Vergeet toch maar niet om regelmatig het oliepeil te controleren.
Besluit
De Clio 3 RS luidde het einde van een tijdperk in: dat van de kleine spurtbommetjes. Zijn opvolger is een auto die minstens even krachtig is, maar veel klinischer en meer ontdaan van sensaties. Ongetwijfeld makkelijker om dagelijks te gebruiken, maar minder intens en met minder karakter. Het lijdt dus geen twijfel dat de toegewijde liefhebber zijn weg zal vinden naar deze Clio 3 RS. En met zulke schappelijke onderhoudskosten: waarom niet?