Polestar is geen onbekende, maar heeft een lange traditie van sleutelen aan Volvo’s. De meest recente Polestar-creaties hadden 6 cilinders en meer dan 500 pk. Vandaag zijn de cijfers misschien minder indrukwekkend – het aantal cilinders en de cilinderinhoud namen af – maar er blijft best nog wat leuks over.

4,7 seconden

Polestar vertrok van de V60 en S60 T6, met tweeliter viercilinder turbomotor. Een grote turbo, nieuwe compressor en enkele aanpassingen aan de motor (drijfstangen, nokkenassen, inlaat,…) doen het vermogen toenemen tot 367 pk en het koppel tot 470 Nm. Op die manier leggen de V60 en S60 Polestar een sprint van 0 tot 100 km/h af in 4,7 seconden en bereiken ze een begrensde topsnelheid van 250 km/h.

Overbrenging

Dat geweld wordt gelukkig overgebracht op de vier wielen. Wat de overbrenging verder betreft, telt de automatische versnellingsbak acht verzetten. Tot slot geeft Polestar mee 20 kilogram gewicht bespaard te hebben, waarvan 24 kilogram (sic) op de voortrein. De achterkant werd dus noodzakelijkerwijs zwaarder.