François Piette

2 AUG 2016

Absurd: de gebruikskosten van een VW Golf I Cabriolet

Zoek je een goedkope cabriolet voor deze zomer? Dan is dit iets voor jou! De Golf I Cabriolet is niet alleen vriendelijk voor je portefeuille, hij voert je bovendien ook waar je maar heen wilt!

Veertien jaar! Zo lang duurde de carrière van de eerste VW Golf Cabriolet. Een eeuwigheid in de autowereld, maar wel een succes: er werden 390.000 exemplaren geproduceerd. Naast een relatief elegante lijn – op de typische rolbeugel van cabrio’s uit de jaren 80 na – vervoert de Golf Cabriolet vier mensen onder de zon voor een aantrekkelijke prijs. En zoals je hieronder kunt lezen: wat toen zijn sterkte was, is nu nog steeds het geval.

Geschiedenis

De Golf I Cabriolet werd geproduceerd van 1979 tot 1993 en kende verschillende evoluties. Naast een nieuw dashboard in 1981 en een algemene facelift in 1988, werd de Golf aangedreven door verschillende motoren: een 1.5 (GLS – 70 pk), 1.6 (GL – 75 pk, GLI – 110 pk) en 1.8 (GL – 90 pk, GLI – 112 pk). Opmerkelijk is echter dat, ondanks de voorstelling van de Golf II in 1982, VW zijn cabriolet niet verving en nog elf jaar langer bleef produceren.

Onderweg

Zijn lijn lijkt nog gewoon genoeg en hij lijkt nog geen tweedehandswagen met verzamelwaarde geworden te zijn. Toch is de Golf I een oude auto. Het stuur is zwaar, de remmen zijn er eerder voor de vorm, en de prestaties van de instapmotor zijn onbestaande. De 1.8 van 112 pk is ongetwijfeld de aangenaamste. De automaat schrapt alle sportiviteit, maar is aangenaam voor rustige ritten. Voor de rest is de auto doordacht, goed gebouwd en zonder grote gebreken. Op de remmen na dan…

Betrouwbaar?

Jazeker. Het is zelfs de voornaamste eigenschap van deze Golf. De aandrijflijn is extreem stevig en kan heel wat kilometers aan. Er moeten wel enkele problemen met de waterpomp en de benzinepomp worden opgelost, maar verder is er niets om je ernstig zorgen over te maken. Hij lijkt zelfs relatief gespaard te blijven van roest, vijand nummer één van oude auto’s. Bizar genoeg is de betrouwbaarheid het grote gevaar bij deze auto: heel wat eigenaars met geldgebrek vertrouwden op de Duitse stevigheid en verwaarloosden het onderhoud. Zoek dus zoals steeds naar een goed onderhouden exemplaar!

Onderdelen

De onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen bij verschillende merkspecialisten. Een korte zoektocht op het internet zou je snel moeten leiden naar dat wat je nodig hebt. Een motorkap kost minder dan 200 euro, een radiator een kleine honderd euro, een remschijf 45 euro, een waterpomp 50 euro, een schokdemper 80, en een band tussen de 45 en 100 euro, afhankelijk van de afmetingen.

Het onderhoud is heel eenvoudig: een oliewissel van de motor elke 15.000 kilometer en van de versnellingsbak elke 80.000 kilometer. Vergeet niet de bougies en de benzinefilter bij elke oliewissel te vervangen, en ook regelmatig de distributie (minder dan € 50) en je zit op rozen!

Prijs

Zelfs bij de aankoop pleegt de Golf I Cabriolet geen aanslag op je budget. Door de grote productieaantallen is hij makkelijk tweedehands te vinden. Heel wat exemplaren werden echter het slachtoffer van tuning, met niet altijd even geslaagde wijzigingen. Een volledig origineel exemplaar is nog steeds meer waard, vooral wanneer hij in onberispelijke staat is.

Je hebt een budget van € 3.000 tot € 7.000 nodig, afhankelijk van de staat, de motor en het model (speciale reeks of niet). Staar je niet teveel blind op de kilometerstand, maar kijk vooral naar de onderhoudsgeschiedenis en historiek, al moet je daar enkele euro’s meer voor uitgeven. Dat is de prijs van de betrouwbaarheid!

Besluit

De Golf Cabriolet van de eerste generatie is op leeftijd en past perfect in de huidige “youngtimer”-trend. Bovendien is hij een schoolvoorbeeld van een betrouwbare metgezel. Je rijdt in een oudere auto voor weinig geld, met de bijna-zekerheid van steeds op je bestemming aan te komen met het hele gezin. Wat heb je nog meer nodig? Remmen misschien…
Advertentie
Advertentie
Advertentie