De Ferrari 250 GT California Spider was bedoeld voor de Amerikaanse markt, en kon als GT en als sportwagen worden gebruikt. Om er nadien een echte racewagen van te maken, moest de motor onder handen worden genomen en moest er een koetswerk uit lichtgewicht aluminium worden vervaardigd.

Competizione

Van de vijftig California Spiders werden er slechts negen standaard als “Competizione” met het lichtgewicht aluminium koetswerk geleverd. De raceversies werden op vraag geproduceerd, dus geen twee van de negen exemplaren zijn identiek. Tussen 1959 en 1961 wisten de Competiziones heel wat overwinningen binnen te halen.

1603 GT

Dit specifieke exemplaar dat onder de hamer gaat, met chassisnummer “1603 GT”, is een van de laatste California Spiders met lange wielbasis. Daardoor heeft het recht op een verbeterd chassis, en bovendien gaat het om het eerste exemplaar met schijfremmen. Daarnaast beschikt de Ferrari nog over een raceversnellingsbak, sperdifferentieel en grotere benzinetank.

Onder de motorkap schuilt de voor die tijd meest recente versie van de legendarische Colombo-V12. Die vond zijn weg naar slechts vier LWB California Spiders. In dit specifieke model produceert hij zo’n 280 pk, of ongeveer 50 pk meer dan in een standaardmodel!

Doorgegeven

Tussen 1959, wanneer de 250 GT LWB California Spider Competizione bij koetswerkbouwer Scaglietti buitenrolde, en 1964 nam de Ferrari deel aan heel wat wedstrijden. Daarna deed de eerste eigenaar hem van de hand. Tot nu toe wisselde hij zeven keer van eigenaar en onderging hij drie restauratie- en opfrisbeurten.

Monterey

De huidige eigenaar, die de Ferrari sinds 2010 in zijn bezit heeft, laat hem op 20 en 21 augustus in Pebble Beach veilen door veilinghuis Gooding & Company. De verwachte prijs? 18 tot 20 miljoen euro…