Als je als merk aankondigt dat je vanaf 1 april een drastische wijziging doorvoert, mag je verwachten dat die aankondiging in twijfel getrokken wordt. Het gerucht rond de pick-up van Audi kwam een week of twee te vroeg voor een aprilvis, maar Audi stopt in Nederland echt met de verkoop van TDI-modellen. Voortaan kunnen de Nederlanders dus enkel nog nieuwe Audi-modellen met een benzine, (plug-in) hybride of elektrische aandrijving bestellen.

Ongunstig fiscaal klimaat

In ons land zou die beslissing waarschijnlijk dramatische gevolgen hebben voor het merk, want veel professionele veelrijders, een grote groep in het Belgische klantenbestand van het merk met de vier ringen, zweren nog steeds bij een diesel. Over de hele Belgische automarkt heeft nog bijna een kwart van de nieuw verkochte auto’s een zelfontbrander onder de kap. In Nederland is dat amper zo’n 2%, en bij Audi zelfs nog maar 1% in 2021. De Nederlandse invoerder van het Duitse merk motiveert de beslissing ook met: “de te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren spreken niet in het voordeel van de dieselmotor.”

Hoewel het marktaandeel van de diesel in Europa op de terugweg is, met net iets meer hybrides (1.901.239) dan diesels (1.901.191) in 2021, blijft hun aandeel toch nog groot. Maar niet in Nederland dus, waar dieselvoertuigen fiscaal afgestraft worden en je al heel veel kilometers moet malen om die kost te kunnen verantwoorden. Elektrische en plug-in hybride modellen zijn er ook voordeliger voor de ‘bijtelling’, te vergelijken met het Voordeel Alle Aard bij ons.


?