Begin jaren 90 was het al een hele tijd geleden dat het merk uit Dieppe nog eens een succes had geboekt. De A110 was nog maar een vage herinnering, de A310 was een weinig succesvolle opvolger en de GTA die hem verving nog minder. Om de verkoopcijfers aan te zwengelen probeerde Renault een frisse wind te doen waaien door het merk. Dat werd de A610, een nieuw model dat werd voorgesteld op het salon van Genève in 1991.

Bekende stijl

Voor velen was deze A610 niets meer of minder dan een GTA met wegklapbare lichten. De stilistische wijzigingen waren dus bijzonder beperkt, al waren de evoluties grondiger dan ze bleken. De auto was beter afgewerkt, beter uitgerust en krachtiger, maar de stijl bleef dezelfde. Bovendien lag zijn prijs opvallend dicht in de buurt van… de Porsche 911.

Bekend concept

De opstelling van de A610 is bekend bij Alpine-liefhebbers: een balkenchassis en een koetswerk uit synthetische materialen. Het geheel moest licht zijn, maar de nieuwkomer zette desondanks 1,4 ton op de weegschaal. De reden? Een luxueuzere uitrusting en vier volwaardige zitplaatsen. De kleine rallywagen van weleer leek wel ver weg…

V6 turbo

Onder de motorkap nam Alpine een motor over die zijn sporen al in de A310 had verdiend: de goede oude drieliter V6 PRV. Die wekte weinig enthousiasme, maar kon wel stevige vermogens aan. Bij de A610 was hij alleen verkrijgbaar in een turboversie, waardoor hij eerst 250 en daarna 280 pk produceerde. Daarmee zette hij degelijke prestaties neer voor die tijd: 0-100 km/u in 5,5 seconden en een topsnelheid van 290 km/u.

Waarom een flop?

De comfortabele, efficiënte en sterk presterende A610 vond nooit echt zijn publiek. De prijs was te hoog voor een auto die er eigenlijk al 20 jaar oud uitzag, en het merk miste een imago. In 1995 deed Alpine de boeken toe: er werden slechts 818 exemplaren geproduceerd, waarvan slechts 80 stuks in de laatste drie productiejaren. De A610 verdween samen met het merk Alpine.

Hoeveel?

Correcte exemplaren vind je voor € 35.000, echt nette exemplaren voor € 45.000. De A610 is betrouwbaar op de elektronica na. De afwerking ging erop vooruit vergeleken met de vorige modellen, maar voldoet niet meer aan de huidige normen. Verwacht dus kleine gebreken. Onze tip? Hij gaat binnenkort in waarde stijgen…