20210106101015cadillacxlr(1).jpg

In 2003 onthulde Cadillac de XLR. Zijn lijn was strak en sportief, en onderhuids schuilde de basis van een… Corvette. De dikke V8 van 326 pk en de voor zijn tijd onwerkelijke uitrusting (verwarmde en gekoelde stoelen, gps, adaptieve snelheidsregelaar, gestuurde ophanging) deden hem opvallen bij de pers. In 2004 werd hij trouwens verkozen tot Noord-Amerikaanse Auto van het Jaar.

20210106101015cadillacxlr(3).jpg

V8 met compressor als reddingspoging

Helaas was de auto nog lang niet uitontwikkeld toen hij op de markt kwam en de belabberde algemene betrouwbaarheid vormde een serieuze smet op het blazoen van de XLR. Als remedie voor de lege orderboekjes schakelde Cadillac een versnelling hoger: het lanceerde de ultrasportieve XLR-V, met een compressor-V8 van 450 pk die de sprint naar 100 km/u in 4,7 seconden kon afronden.

Het mocht niet baten, de Mercedes SL ging met alle klanten aan de haal. Ondanks doorlopende verbeteringen aan het model trok Cadillac er in 2009 de stekker uit na iets meer dan 15.000 verkochte exemplaren. Een fiasco.

Wat je moet weten voor je er een koopt:

  • In Europa zijn maar heel weinig nieuwe XLR’s verkocht. Het onderhoud is dus een uitdaging…
  • Cadillac was te ver doorgeschoten met de ontwikkeling van zijn elektronica en de betrouwbaarheid (dak, ophanging, infotainment) was bedroevend, zeker in de eerste exemplaren.
  • Geen handgeschakelde versies, wel automaten met aanvankelijk 5 en later 6 versnellingen.
  • Reken op 20.000 tot 30.000 euro voor een XLR.
  • De XLR-V is nagenoeg niet te vinden in Europa. Je zal er dus een uit de VS moeten invoeren, met alle bijhorende administratieve rompslomp. Goeie moed…

20210106101015cadillacxlr(2).jpg

Op zoek naar een cabriolet?

Ben jij op zoek naar een cabriolet? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor cabriolets nu hier: