Alles begon in 2000, op het salon van Detroit, met een conceptcar met de naam SuperSportRoadster. Hij verraste omdat hij een soort kruising was tussen een pick-up en een roadster, met een grote overdekte laadbak en een kort interieur. Er heerste een nostalgische golf en zijn stijl verleidde en intrigeerde. De reacties van het publiek waren behoorlijk positief. Meer was niet nodig om Chevrolet te doen beslissen om in 2003 dit merkwaardige voertuig in productie te nemen. Op het onderstel van een SUV die heel gekend is aan de overkant van de Atlantische Oceaan probeerde Chevrolet dit nieuw soort automodel uit: de Trailblazer.
Nostalgici zagen er een beetje van de beroemde pick-up El Camino in, die 30 jaar lang op de markt is geweest, terwijl anderen er gewoon een opvallend model in vonden waarmee ze zich konden onderscheiden. Het harde wegklapdak en de krachtige motoren (een V8 van 300 pk en een nog sterkere van 400 pk, die bij de Corvette is geleend) spraken liefhebbers van sensaties aan… maar zij voelden zich niet overtuigd om een bestelbon te tekenen. Na één jaar waren van de SSR slechts 9.000 stuks verkocht. Nog eens anderhalf jaar later, half 2006, besliste Chevrolet om er niet meer in te investeren en haalde het dit merkwaardige tuig uit de catalogus. Er zijn slechts 24.000 exemplaren van gemaakt…
Vandaag heeft de SSR nog een mooie herverkoopwaarde dankzij liefhebbers van originaliteit, zodat hij nog 20.000 tot 30.000 euro opbrengt. Maar je wil vooral de witte raaf van het gamma hebben: een versie met de Corvette-V8 en een manuele zesversnellingsbak.