Het verhaal begon met Porsche-ingenieur Eberhard Schulz, die in zijn vrije tijd een conceptcar had bedacht voor Mercedes, de CW311. Het ding was imposant, met een ongelooflijke uitstraling, maar Mercedes zag geen productiekansen. Maar daarmee was het verhaal niet af, want de dappere Schulz had wat geld opzij staan en besliste daarom… om zijn eigen bedrijf op te richten om de auto in productie te kunnen nemen.
Dikke V8 achterin
De Isdera Imperator was heel trouw aan de conceptcar en onderscheidde zich er enkel van door de klapkoplampen te vervangen door vaste exemplaren. De vleugeldeuren en de centrale spiegel die als een periscoop op het dak stond wisten flink wat aandacht te trekken toen hij in 1984 op de markt kwam.
Technisch gezien gebruikte de Isdera een centraal achterin geplaatste 5.0-V8 van Mercedes gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. De prestaties waren uitmuntend en konden de vergelijking aan met schitterende Italiaanse rivalen: de constructeur beloofde een topsnelheid van meer dan 280 km/u en een sprint van 0 naar 100 km/u in iets meer dan 5 seconden.
Meer evoluties dan verkochte exemplaren?
Doorheen de jaren kreeg de Imperator steeds krachtiger motoren, met aan de vooravond van de jaren ’90 een 6.0-V8 van AMG die liefst 390 pk ontwikkelde. Daarbij koos Isdera bovendien terug voor het oorspronkelijke ontwerp met klapkoplampen, wat de verkoopcijfers een kleine boost gaf. Helaas, met een productie van… 30 exemplaren van 1984 tot 1993 kunnen we bezwaarlijk van een groot succes spreken…