Het is niet eenvoudig om een bestseller op te volgen. En wanneer die opvolger de Jaguar E-Type is, dan mogen we van de uitdaging van de eeuw spreken. De XJ-S die hem opvolgde leidde niet tot enthousiasme, en dat is nog voorzichtig uitgedrukt. De redenen? Een V12 die al te dorstig was in een tijd van oliecrisissen (hij kwam in 1975 op de markt) en, vooral, een wat gewrongen stijl…
Lynx, een gereputeerde handwerker gespecialiseerd in de roofkatten uit Coventry, bood in 1982 een oplossing: een magnifieke shooting brake. De ombouw was zwaar, want naast de aanpassingen aan het koetswerk moest Lynx ook de driehoeken van de achteras herzien, naast de brandstoftank, de benzinepomp, het plafond, de achterbank enzovoort. Het was met andere woorden een titanenklus en dat vertaalde zich in een duizelingwekkende meerprijs: bijna 10.000 pond of 40 procent van de prijs van de basisauto. Met een dergelijk tarief waren de klanten natuurlijk dun gezaaid…
Wat je moet weten:
- Er zijn slechts 67 exemplaren gebouwd van 1982 tot… 2002.
- De meeste daarvan worden aangedreven door de dorstige maar zijdezachte V12.
- Sommige exemplaren zijn pas later omgebouwd.
- Slechts een handvol exemplaren was uitgerust met de zescilinder van 3,6 of 4,0 liter.
- Driekwart van de productie heeft het stuur rechts.
- Reken op 70.000 tot… 170.000 euro.
Op zoek naar een oldtimer?
Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: