Bij de lancering van de Thesis in 2001 koesterde Lancia grootse ambities. De constructeur wou niet meer of minder dan terug op dezelfde plaats komen als waar hij in de jaren 1920 en 1930 stond. Om klanten af te snoepen die doorgaans voor een BMW 7-Reeks of Mercedes S-Klasse kozen pakte Lancia groots uit: een heel unieke stijl, materialen van hoge kwaliteit, een vorstelijke uitrusting en krachtige motoren met vijf of zes cilinders en vermogens van 150 tot 215 en later zelfs 230 pk.
Helaas volgden de klanten niet de uitgestippelde weg. Ze waren te zeer gehecht aan hun Duitse berlines en leken ook niet overtuigd door het atypische design van het Italiaanse vlaggenschip. Bovendien was het Lancia-dealernetwerk niet bepaald afgestemd op dit soort klanten. In 2009 trok de constructeur de Thesis discreet terug uit het gamma. De productie wordt afhankelijk van de bron geschat op 16.000 tot 25.000 exemplaren. De beoogde doelstellingen werden in elk geval nooit behaald.
5 dingen die je moet weten voor je koopt:
- Tweedehandse exemplaren zijn zeldzaam in België maar wel vrij courant in Nederland.
- Reken op minder dan 4.000 euro voor een diesel en minstens 5.000 euro voor een benzine.
- De V6 van Alfa Romeo mag verleidelijk lijken, maar wij zouden toch de turbovijfcilinder van Fiat aanraden, met veel koppel bij lage toerentallen.
- Onderdelen vinden kan lastig zijn.
- Het rijgedrag is zeer uitgesproken op comfort gericht.