20200331084631maser2.jpg

In 1968 was Maserati overgenomen door Citroën en zeven jaar later stond het aan de rand van de afgrond omdat het merk met visgraatlogo zelf over de kop was gegaan. De redding kwam uit onverwachte hoek: Alejandro de Tomaso, een Argentijn die in Italië woonde en die een stevige reputatie had weten op te bouwen met zijn brutale sportwagens Mangusta en Pantera.

20200331084632maser3.jpg

Voor de herlancering van Maserati koos de zakenman voor een gamma van compacte en minder dure auto’s, maar wel met prestaties van de bovenste plank. Zo werd de Biturbo de eerste auto ter wereld met dubbele drukvoeding. Zijn doel was om de BMW 3-Reeks het leven zuur te maken. Het was een heerlijk wilde berline, maar de betrouwbaarheid was problematisch. Financieel gezien had Maserati helaas geen andere keuze dan verder te bouwen op deze basis en er een eindeloos aantal modellen van te blijven afleiden.

20200331084632maser1.jpg

Tussen alle berlines, cabrio’s en coupés doken ook een paar originele modellen op, zoals deze in 1988 gelanceerde Karif. Volgens de traditie van het merk is zijn naam afgeleid van een wind die in Somalië waait. De tweezitscoupé met zijn V6-biturbo van 2,8 liter en 280 pk beloofde prestaties op topniveau: 0 naar 100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 255 km/u. Helaas, hoewel het merk een beperkte reeks had gepland raakte zelfs die niet helemaal verkocht. Het heeft drie jaar gekost om 221 exemplaren te verkopen van de voorziene 250…