Tussen mastodonten als Mercedes, BMW en Volkswagen was deze NSU maar een kleine garnaal. Het merk had een revolutionair product op het oog, om zich beter te kunnen herpositioneren. Eind 1967 verscheen het avantgardistische resultaat op de planken: de NSU Ro 80. De naam Ro verwees naar de wankelmotor, 80 naar… de jaren 80, wat toen als de toekomst werd gezien. De auto leek wel een obsessie met het getal 8 te hebben: de auto zou 8.000 mark kosten, 800 kilogram wegen en 8 l/100 km verbruiken. Geen enkele van die doelstellingen werd echter gehaald…
Ongewone specificaties
Technisch onderscheidde de Ro 80 zich wel degelijk van de Duitse berlines van toen: een wankelmotor van 995 cm³ (115 pk bij 5.500 tpm), een onafhankelijke ophanging (met McPhersons vooraan), voorwielaandrijving, een bekrachtigde stuurinrichting en vooral een halfautomatische versnellingsbak met drie verzetten, en een versnellingspook die tegelijk de koppeling bediende.
Auto van het jaar 1968
Bij zijn voorstelling werd de NSU Ro 80 positief onthaald door de pers. Die verkoos hem zelfs tot “auto van het jaar 1968”. De eerste jaren liep de productie vlot, maar daarna stapelden de problemen zich op. Een wankelmotor was een gedurfde keuze van NSU, dat alleen nog maar een kleine roadster van zulke motor had voorzien. Die motor deed de Ro 80 en uiteindelijk NSU zelf de das om.
Atypische motor
De wankelmotor van de NSU was opmerkelijk compact, legde een rendement voor waar klassieke motoren met zuigers en kleppen nog wat van konden leren, en was minder luidruchtig. Keerzijde was dan weer dat in de jaren 60 de motor nog niet helemaal op niveau was, wat op lange termijn bleek: door de problematische betrouwbaarheid was een revisie nodig nog voor er 100.000 kilometer op de teller stond. Bovendien verbruikte hij veel olie en… benzine. De energiecrisis in de jaren 70 gaf de auto uiteindelijk de doodsteek. Bij het einde van de productie in 1977 waren er amper 35.000 exemplaren geproduceerd.
Vandaag
Kiezen voor een NSU Ro 80 is een kennerskeuze, voor iemand die houdt van techniek en originaliteit. De eerste moeilijkheid is een mooi exemplaar vinden dat te koop staat. Er zijn exemplaren op de schroothoop beland, omgebouwd met een Ford-V4 of weggekwijnd in een tuin. Vind je er toch een, dan betaal je € 8.000 tot € 15.000, afhankelijk van de staat. De wankelmotor boezemt vandaag geen angst meer in, maar je hebt wel een specialist nodig om hem na te kijken en weer in orde te zetten. Dat vereist het nodige budget en… een trip naar het buitenland.