In de voetsporen treden van de Safrane, waarvan meer dan 300.000 exemplaren waren verkocht, en de onoverwinnelijke Duitse armada het hoofd bieden: het lastenboek van de Vel Satis vereiste veel creativiteit van de ingenieurs van Renault. Zij kozen ervoor om een ‘ander’ soort product te bedenken, waar comfort voorrang kreeg op sportiviteit en waar binnenruimte en het welzijn van de passagiers prioritair waren.
De Vel Satis kwam op de markt in 2002 en verschilde duidelijk van de rest van het autolandschap. Helaas wist zijn wat duffe lijn niet iedereen aan te spreken. Bovendien kende de Renault bij zijn carrièrestart flink wat betrouwbaarheidsproblemen. Al die zaken hebben natuurlijk niet geholpen om klanten weg te lokken bij de traditionele modellen.
Met zijn brede motorenpalet (4- en 6-cilinders op benzine en diesel, van 115 tot 245 pk) was de Vel Satis een zeer origineel aanbod op de markt. Toenmalig Frans president Nicolas Sarkozy koos het model als officiële wagen, maar commercieel werd het een grote flop. Er zijn iets meer dan 60.000 exemplaren van verkocht, liefst 5 keer minder dan van de Safrane. Vandaag heeft de auto de trieste reputatie dat hij een aanslag was op de bankrekening van Renault.