Het verhaal van de X-90 begon eind jaren 80, toen de verkoop van de Samurai-off-roader in de Verenigde Staten begon te dalen. Suzuki ging op zoek naar een opvolger, die dezelfde zin voor avontuur moest uitstralen.

Tokio 1993

Het conceptmodel werd getoond op het salon van Tokio in 1993. “Avontuurlijk” bleek het juiste woord, “bizar” nog meer. De X-90 deelde zijn basis met de succesvolle Vitara, maar beschikte over twee zitplaatsen en een “t-top”-targadak. Een atmosferische 1.6 viercilinder van 95 pk dreef de achterwielen aan, maar vierwielaandrijving behoorde ook tot de mogelijkheden.

Productie

Suzuki begon vol verwachtingen aan de productie in 1995. Maar het grote publiek werd er niet warm van. Kiezen klanten vandaag voor opmerkelijke crossovers als de Nissan Juke, dan was daar in de jaren 90 geen sprake van. De X-90 was bovendien moeilijk te catalogeren: geen echte off-roader, geen coupé, geen cabrio en geen roadster. Van alles wat, maar in niets echt goed. In 1997 werd de productie dan ook stilgelegd, al bleef de X-90 in 1998 en 1999 nog in de catalogus om de stocks weg te werken.

Vandaag

De Suzuki X-90 werd wereldwijd verkocht: in Japan, Australië, de Verenigde Staten en Europa. Maar omdat hij nergens echt aansloeg, is hij vandaag niet overal even makkelijk te vinden. Het goede nieuws is dat wanneer er een exemplaar opduikt, dat bijzonder betaalbaar is: voor € 2.000 tot € 4.000 moet je een degelijk exemplaar kunnen vinden. Zonder gigantisch energiedrankblikje op de kofferklep…