20210209094122sw1-copyright-gabor-mayer.jpg

De geschiedenis van de Swallow Doretti start aan het begin van de jaren ’50 met een… vrouw: Dorothy Deen. De Amerikaanse liefhebster van Britse auto’s en roadsters beslist haar eigen merk uit de grond te stampen. Via haar vader, die banden heeft in de Britse industriële wereld, ontmoet ze de directie van de groep Standard-Triumph en overtuigt ze hen om een specifiek model te gaan bouwen op basis van de Triumph TR2.

20210209094124sw3.jpg

Leuker dan het origineel

In de praktijk onderging de Swallow Doretti talrijke evoluties in vergelijking met de oorspronkelijke TR2: een buizenchassis met een aluminium koetswerk en een motor die meer naar het midden was geplaatst voor een betere gewichtsverdeling. De Doretti reed fijner dan zijn donorwagen maar kende toch niet het verhoopte succes: hij was iets te duur… en volgens sommige geruchten zou Jaguar druk hebben uitgeoefend om de productie van de kleine roadster te stoppen omdat die het succes in het gedrang kon brengen van de XK-modellen van het merk.

20210209094124sw2.jpg

Dit moet je weten voor je er een koopt:

  • Met 276 geproduceerde exemplaren is de Doretti heel zeldzaam, zeker in Europa.
  • Mechanisch gezien is alles te vinden en even gemakkelijk te onderhouden als solide. Specifieke onderdelen zal je echter op maat moeten laten maken.
  • Reken toch op liefst 80.000 tot 110.000 euro.

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier: