De autogroepen General Motors (Opel, Chevrolet) en PSA (Peugeot, Citroën) gaan nauwer samenwerken om kosten te besparen. Niet alleen willen ze gezamenlijk onderdelen inkopen en platformen delen, General Motors wordt ook de tweede grootste aandeelhouder van PSA.
De nieuwe alliantie is opgebouwd rond twee pijlers. Ten eerste zullen de verschillende merken van General Motors en PSA platformen, onderdelen en modules delen. Dat gebeurt wereldwijd, maar er zitten ook enkele specifieke projecten voor Europa in de pijplijn. PSA zou bijvoorbeeld Opel kunnen voorzien van betere dieselmotoren, nog altijd een achilleshiel.
GM en PSA focussen zich op kleine en middelgrote personenauto's, SUV's en cross-overs. Er komt ook één platform voor auto's met een zeer lage uitstoot. De eerste modellen met dezelfde technische basis verschijnen pas in 2016. De klanten zullen dat niet meteen zien, aangezien de auto's via de eigen verkoopkanalen en met een eigen design op de markt komen.
Samen inkopen
De tweede pijler is een nieuw op te richten joint venture om onderdelen en diensten te kopen bij toeleveranciers. Deze nieuwe aankoopcentrale heeft een jaarbudget van ongeveer 125 miljard dollar en kan dus heel wat gewicht in de schaal werpen. Bijkomende vormen van samenwerking, zoals in logistiek en transport, worden nog onderzocht.
Kapitaalverhoging PSA
Tegelijk kondigt General Motors aan dat het een aandeel van 7 procent in PSA verwerft. Hiermee wordt het Amerikaanse bedrijf de tweede grootste aandeelhouder van PSA, na de familie Peugeot. Het kapitaal van PSA wordt met 1 miljard euro vergroot, onder meer door de familie Peugeot.
Besparingen
Over twee jaar werpt de nieuwe alliantie wellicht zijn eerste vruchten af. De totale besparing zou oplopen tot 2 miljard dollar per jaar over vijf jaar, netjes verdeeld over beide partners. Die kunnen extra financiële ademruimte goed gebruiken. PSA heeft een zwaar jaar achter de rug (92 miljoen euro verlies in 2011). Hoewel General Motors vorig jaar zwarte cijfers haalde (5 miljard euro winst), boekt Opel nog altijd verlies. De Duitse constructeur zet zijn lopende herstructurering overigens voort. Ook de samenwerkingen van PSA met andere partners (BMW, Mitsubishi, ...) blijven voorlopig bestaan.