Zelfs in deze ecologisch bewuste tijden kent de vermogenswedloop tussen de sportwagenbouwers geen grenzen. Ferrari's 599 GTB Fiorano werd door de Lamborghini Aventador genadeloos overtroffen, maar Maranello zet orde op zaken. De F12berlinetta met gloednieuwe V12-motor levert maar liefst 740 pk.

Met de Aventador (700 pk) nam Lamborghini een voorsprong van 80 pk op zijn voornaamste concurrent, de 599 GTB Fiorano. Lang heeft de stier daar niet van kunnen genieten, want in september start in de Ferrari-fabriek de productie van de F12berlinetta, de snelste seriewagen van Ferrari tot nu toe.

Nog maar het begin

In het midden voorin ligt een nieuw 6.262 cc V12-blok. Zonder enige vorm van drukvoeding haalt deze twaalfcilinder 740 pk bij 8.500 tr/min of 118 pk per liter en een koppel van 690 Nm. Indrukwekkende cijfers, maar het kan nog beter. De V12 in de F12berlinetta is nog maar de eerste toepassing van dit blok en wordt in de toekomst nog verder ontwikkeld. Zo is er al sprake van een variant met KERS (boostsysteem zoals in de Formule 1) in de opvolger van de Enzo.

Gewicht

In vergelijking met zijn voorganger, werd de wielbasis ingekort en liggen de motor, het dashboard en de stoelen lager in het chassis. Dankzij de nieuwe achterwielophanging en de versnellingsbak (F1-transmissie met dubbele koppeling) konden de Ferrari-ingenieurs de achterkant van de auto versmallen. Door al deze maatregelen verschuift het zwaartepunt meer naar achteren.

Voor het spaceframechassis en het koetswerk gebruikte Ferrari twaalf soorten aluminium. De structurele stijfheid nam toe met 20 procent, terwijl het gewicht verminderde tot 1.525 kg (70 kg minder dan de 599 GTB Fiorano) met een ideale verdeling tussen de twee assen (54 procent achter).

De snelste ... of toch niet?

Voor het ontwerp van de nieuwe V12-coupé werkte Ferrari samen met designhuis Pininfarina en ging veel aandacht naar de stroomlijn en de downforce (123 kg bij 200 km/u). Een zogeheten luchtbrug of aero bridge op de motorkap voert de luchtstroom weg van de bovenkant van de auto naar de flanken, om de luchtweerstand te verminderen.

De actieve luchtopeningen om de remmen te koelen, zijn alleen geopend als de temperatuur hoog oploopt. De carbon-keramische remmen kunnen wel tegen een stootje en dat is nodig. Dit steigerende paard spurt vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,1 seconden en is de snelste Ferrari-seriewagen ooit. Ondanks zijn 'vermogenshandicap' doet de Lamborghini Aventador met zijn doeltreffende vierwielaandrijving twee tienden minder lang over dezelfde oefening. Met een top van 350 km/u is de Aventador ook een fractie sneller. Kopers van de Lambo hoeven zich dus zeker niet te schamen.