Deze luxe en technologie hebben een prijs. We vertrekken achter het stuur van een BMW 530d xDrive Individual die voor het aardige bedrag van 90.260 euro van eigenaar wisselt. Deze 5 kom je dan ook niet op elke straathoek tegen. Hij biedt gelukkigen die het zich kunnen veroorloven het enorme voordeel om in een politiek correcte luxewagen te rijden, want hij is niet ostentatief en op de parking van het bedrijf zal alleen een geoefend oog het verschil zien tussen de auto van de baas en die van zijn kaderleden.

Wie zou durven te vermoeden dat hij voor het BMW Individual Citrinschwarz met prachtig effect 2.390 euro moest betalen of 4.835 euro om het interieur te bekleden met BMW Individual Merino-leder Champagne/Schwarz? De velgen BMW Individual Alu Styling 349 I vragen een inspanning van 3.410 euro.

De xDrive-transmissie kost 5.000 euro meer dan een gewone 530d. Een dure, maar aantrekkelijke keuze. Ten eerste omdat de 530d voorzien is van de uitstekende automaat met acht versnellingen. Het xDrive-systeem van BMW verdeelt het motorkoppel tussen de twee assen. Bij normaal gebruik wordt het koppel 60 procent naar de achteras en 40 procent naar de vooras gestuurd. Varieert de grip en begint de auto te slippen, dan wordt het koppel in een fractie van een seconde herverdeeld. Met een 60/40-verhouding ten voordele van de achteras kiest BMW voor het weggedrag van een achterwielaandrijver.

Nog meer keuze

De DSC (Dynamic Stability Control) detecteert elke vorm van onder- of overstuur en herverdeelt het koppel tussen de assen via de versnellingsbak en een lamellenkoppeling met elektronische bediening. Bij de sportieve uitrusting van de 530d xDrive zien we ook Adaptive Drive dat bestaat uit Dynamic Damping Control en Dynamic Drive. Door de acceleraties in dwars- en lengterichting en de snelheid van de stuuruitslag van de wielen te meten, regelt Dynamic Drive voortdurend de ideale positie van de antirolstangen. Dynamic Damping Control maakt het mogelijk om tussen verschillende rijmodi te kiezen, van Comfort tot Sport+ en daartussen Normaal en Sport. Die keuze beïnvloedt veel parameters: de reactiviteit van het gaspedaal, de schakelbewegingen van de automaat, de stuurbekrachtiging en de afstelling van de ophanging.

Valt snel in de smaak

Van de andere uitrusting van onze ambitieuze 5-Serie vermelden we nog het head-upscherm (1.420 euro), een zeer aangename extra die de gereden en de toegelaten snelheid in het gezichtsveld toont maar ook zaken zoals gps-instructies of informatie van andere complementaire opties. De Active Cruise Control met Stop & Go kost 1.580 euro. Dit systeem bewaart automatisch een veiligheidsafstand met jouw voorligger door de snelheid aan te passen en indien nodig te remmen tot stilstand, om vervolgens weer automatisch te versnellen als je niet langer dan 3 seconden stilstaat. Absoluut een pluspunt in accordeonfiles. Uiteraard viel al deze luxe achter het stuur van deze 530d snel in de smaak. Alles is aanwezig om het leven aan boord zo aangenaam mogelijk te maken, van toegang met de handen vrij tot een geheugenfunctie voor de oneindige instellingen.

Genoeg vermogen

De 258 pk en 560 Nm sterke dieselmotor maakt deze Beier meesterlijk in alle omstandigheden. De motor en de automaat passen perfect bij elkaar. De discrete zes-in-lijn tekent present zodra je het gaspedaal aanspreekt, maar zijn beschaafde natuur zet meer aan tot een ontspannen rijstijl. Het chassis is zo goed dat het weggedrag moeilijk op een foutje te betrappen is en dankzij de xDrive-transmissie kun je de kwaliteiten van het onderstel in alle omstandigheden en seizoenen benutten. Zijn deze ontegensprekelijke kwaliteiten een cheque van 90.260 euro waard? Misschien niet, maar weet dat de 530d xDrive al beschikbaar is vanaf 57.500 euro. De onze was verrijkt met 32.810 euro aan opties, misschien niet allemaal onmisbaar.