Na een eerste teaser in het gezelschap van de Kerstman laat de XF Sportbrake zich opnieuw zien, maar deze keer helemaal zonder vermomming. Jaguar presenteert de nieuwe break op het salon van Genève. Op het programma staan sportiviteit, ruimte en ... dieselmotoren.
Jaguar en breaks
Breaks zijn zeker geen grote traditie bij Jaguar. We herinneren ons de X-Type Estate en, op veel kleinere schaal, de XJS die door Lynx omgebouwd werd tot een shooting break. Deze XF betekent de terugkeer in het segment. Jaguar zou Jaguar niet zijn, mocht die terugkeer niet in stijl gebeuren. Het design behoudt zijn dynamiek en verleidingskracht. Een Aërodynamisch en een Black Pack moeten voor meer présence op de weg zorgen.
Praktisch
De concurrenten van de Jaguar XF (Audi A6, BMW 5, Mercedes E en andere) kennen vooral succes omdat ze ook als break verkocht worden. Vandaar dat Jaguar zich aan dit avontuur waagt. De XF Sportbrake is praktisch, dankzij het koffervolume dat tot 1.675 liter klimt en de achterbank die neerklapt in een 60/40-verhouding (een skiluik is optioneel). Een bijkomend voordeel is de 48 mm grotere hoofdruimte achterin. De XF is een volwaardige vijfzitter. De kofferklep kan elektrisch aangedreven worden en sluit heel zacht.
Technisch
Een nieuwe luchtvering achteraan garandeert een constante hoogte, ongeacht de lading. Bovendien is de adaptieve ophanging (ADS) beschikbaar op alle modellen van de XF Sportbrake. Onder de motorkap stelt Jaguar alleen dieselmotoren voor, met vier en zes cilinders en vermogens van 163 tot 275 pk.