Gisteren heeft General Motors op een groots evenement in de Verenigde Staten zijn elektrische strategie voor de heel nabije toekomst uit de doeken gedaan. De ruggengraat van die strategie bestaat uit twee cruciale elementen: een nieuw en extreem flexibel elektrisch platform en een sterk verbeterd type batterij.

Het platform moet dienst gaan doen in allerlei producten uit het merkaanbod van GM, van de nieuwe generatie van de compacte EV Chevrolet Bolt (in sommige EU-landen verkrijgbaar als Opel Ampera-e) tot de beloofde nieuwe Hummer.

20200306102702gmelectrique.jpg

Aluminiumbatterij

Voor de batterijen stapt GM af van de nikkel-mangaan-kobaltsamenstelling die het tot op heden gebruikte. Het kiest nu samen met toeleverancier LG Chem (Korea) voor NCMA-batterijen, waarbij de A staat voor aluminium. Dat element maakt dat de hoeveelheid kobalt in de cellen met wel 70 procent kan worden gereduceerd. Dat is positief omdat kobalt zeer duur is en omdat zowat 10 procent van alle kobaltwinning gebeurt in schimmige mijnen waar kinderen moeten werken.

Een en ander moet helpen om de kostprijs van de batterijen onder de 100 dollar per kWh te krijgen, een grens die algemeen wordt gezien als het punt waar een elektrische auto niet meer duurder is dan een benzinewagen.

20200306102703gmelectrique.jpg

Modulair

De nieuwe batterijen zijn trouwens ook veel flexibeler dan die van de huidige Chevrolet Bolt. Zo kan GM kiezen voor een horizontale opstelling (skateboardplatform) voor compacte en lage modellen, maar kunnen de modules in grote en zware auto’s (SUV’s) ook eenvoudig in de hoogte worden gestapeld zodat meerdere lagen van cellen ontstaan.

Het doel van GM’s strategie is om “zo snel mogelijk” 1 miljoen elektrische auto’s per jaar te kunnen verkopen. Daarvoor wordt een batterijfabriek gebouwd die “even groot is als 30 voetbalvelden” en die deze lente nog wordt opgestart.