BMW’s plug-inhybride e-gamma is van groot belang voor de Duitse constructeur. Niet alleen omdat het tegen 2025 maar liefst 25 geëlektrificeerde modellen op de markt wil brengen, maar ook omdat ze goed scoren bij zakelijke rijders. Dat was zeker het geval voor de vorige 330e. Die maakt daarom vandaag relatief snel zijn rentree, en is door de grote vraag voor het eerst ook verkrijgbaar als break.
Verschilt de plug-inhybride 330e visueel sterk van de gewone 3-Reeks?
Totaal niet. De BMW 330e is als berline eveneens exact 4,71 meter lang en volgt dezelfde designrichting als de gewone 3-Reeks. Je krijgt dus hoekige koplampen en een groot radiatorrooster, een wat verdoken Hofmeisterknik en strakgetrokken achterlichten. Het enige verschil zie je voor de wielkast links vooraan: daar huist de laadklep om deze 330e aan de stekker te hangen. Net als bij de vorige generatie dus.
En binnenin?
Ook daar is zowat alles identiek hetzelfde aan het interieur van de gewone 3-Reeks: een digitaal instrumentenpaneel, wat drukke middenconsole en groot centraal touchscreen. Het instrumentenpaneel krijgt een specifieke weergave voor de hybride aandrijflijn, en rond de keuzehendel voor de versnellingsbak zien we enkele specifieke knoppen om de rijmodus van de 330e te kiezen. De batterij is onder de achterbank ingewerkt, zodat er toch wat van de kofferruimte verloren gaat: er blijft 375 liter over, vergeleken met 480 liter in de gewone 3-Reeks. De achterbank gaat wel plat in een 40/20/40-verhouding, maar voor royalere laadruimte wijk je dus beter uit naar de Touring.
Hoe zit de aandrijflijn in elkaar?
BMW combineert een 2.0 viercilinder turbobenzine van 184 pk en 300 Nm met een elektromotor van 83 kW (113 pk) en 265 Nm, die in de achttrapsautomaat ingewerkt is. De elektromotor haalt zijn voeding uit een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 12 kWh. Het gecombineerde vermogen bedraagt 252 pk. In de rijmodus ‘Sport’ kan dat gedurende 10 seconden toenemen tot 292 pk en 420 Nm wanneer je het gaspedaal vloert. Dat is de zogenaamde ‘XtraBoost’-modus.
Wat levert dat in de praktijk op?
Prestatie- en acceleratiecijfers die relatief vergelijkbaar zijn met die van de 330i: 0-100 km/u duurt 5,9 seconden. De topsnelheid ligt met 230 km/u wel lager dan die van de 330i. De lage plaatsing van de batterij zorgt voor een dynamisch weggedrag ondanks het toegenomen gewicht: de 330e weegt zowat 1,8 ton, en die kilo’s laten zich in de praktijk wel voelen.
Maar belangrijker dan het dynamische potentieel is de werking van de hybride aandrijflijn. In de automatische ‘Hybrid’-modus kan de 330e tot 110 km/u rijden zonder dat de verbrandingsmotor aanspringt. Tenminste, als je voorzichtig omspringt met het gaspedaal. Maar BMW geeft je op dat vlak meer marge dan bij zijn voorganger: je kan dus gerust wat steviger duwen voor de omschakeling gebeurt. In de ‘Electric’-modus ligt de topsnelheid op 140 km/u. De klemtoon ligt alleszins meer op elektrisch rijden dan bij zijn voorganger.
En het verbruik?
BMW geeft een gemiddeld verbruik op van 1,6 tot 1,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van 37 tot 43 g/km. Volledig elektrisch zou je 59 tot 66 NEDC-kilometer ver geraken. Maar dat is op papier. In de praktijk hangt alles af van het laadniveau van je batterij. Met nog genoeg reserve en niet teveel snelwegkilometers is het perfect mogelijk om je gemiddelde verbruik te drukken tot zo’n 3 l/100 km, maar dat gaat de hoogte in wanneer de verbrandingsmotor bijspringt. Of wanneer je de XtraBoost aanspreekt. Reken erop dat je in de praktijk volledig elektrisch zo’n 50 kilometer ver geraakt. De kunst is dus om verstandig om te springen met je laadbeurten, of om het laadniveau van de batterij te handhaven met de knop op de middentunnel. Opladen tot 80 procent duurt trouwens 2,4 uur, aldus BMW.
Wat moet ik verder nog weten?
Dat deze 330e verder volledig hetzelfde is als de gewone 3-Reeks. Dat betekent dat je hem eventueel kunt voorzien van een sportieve M-outfit, maar ook dat zowat alle rijhulp en connectiviteit beschikbaar zijn. En die zaken zijn bij BMW uitgebreid, van parkeerhulp over fileassistentie tot virtuele assistent en uitgebreide integratie van je smartphone. Al heeft alles zijn prijs natuurlijk.
Hoeveel kost de nieuwe BMW 330e?
BMW zet zijn 330e in de catalogus vanaf € 52.450. Daarmee zit je flink boven de prijs van een 330i met gelijkaardig vermogen (€ 44.500 voor 258 pk), en nipt boven de prijs van een 330d (€ 50.100 voor 265 pk). Fiscaal is deze 330e natuurlijk de meest interessante van de drie. Maar dan is er nog de optielijst natuurlijk. Reken erop dat je nog zo’n € 10.000 nodig hebt om je 330e correct uit te rusten.
Besluit?
De 330e wordt een belangrijk model voor BMW, maar heeft de juiste troeven in handen. Het samenspel tussen benzine- en elektromotor werd geoptimaliseerd, het rijcomfort daardoor verhoogd en het verbruik gedrukt. Als je regelmatig correct oplaadt tenminste. Het prijskaartje is aan de stevige kant, maar we vermoeden dat zakelijke rijders daar niet meteen wakker van liggen.