20190906134159a188459large.jpg

Vandaag, 21 jaar na datum, blijft de Audi TT tot de verbeelding spreken van voorbijgangers. Zeker als dakloze Roadster, zo blijkt. Het design met de korte motorkap en kofferklep, hoge flanken en het lage, bolle dak, raakt in 2019 bij andere weggebruikers nog evenzeer een gevoelige snaar als bij zijn debuut in 1998.

20190906134154a188446large.jpg

De tekentafel

“Never change a winning team” is een adagium dat dus zeker geldt voor deze Audi TT. Geen grote stijlwijzigingen bij de facelift, maar enkele kleinere, subtiele ingrepen. Het radiatorrooster werd gemoderniseerd en krijgt het ‘3D’-effect dat de andere moderne Audi’s ook hebben, en de zijdelingse luchtinlaten werden iets vergroot. Een “S Line”-pakket voor de buitenkant zet alle visuele parameters op scherp, maar doorbreekt de ‘cool’ van de TT wat ons betreft enigszins. Nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns maken het visuele plaatje aan de buitenkant af.

Het interieur van de Audi TT is een juweel om naar te kijken. Het is uitgepuurd en minimalistisch, en valt meteen op door de afwezigheid van een centraal infotainmentscherm – iets waar we aan gewoon zijn geraakt in moderne auto’s. Audi heeft bij de facelift niks aan het dashboard gewijzigd. Dat betekent dat je dus standaard een ‘virtual cockpit’ krijgt, met zowel je instrumenten als de kaart van je navigatie en je infotainment. Bedienen doe je met de draaiknop op de middenconsole of met de knoppen op het stuur. Lastig voor de passagier: die kan niet meekijken op het scherm. Ook wennen is de bediening van de ventilatie: de knoppen zijn geïntegreerd in de ventilatiemonden. Gladjes ziet het er allemaal wel uit, en de afwerkingskwaliteit is natuurlijk op niveau.

De TT Roadster is nog steeds een strikte tweezitter, in tegenstelling tot de 2+2-configuratie van de TT Coupé. Hij stelt het met een iets kleinere kofferruimte: 280 liter in plaats van 305 liter. Er moest immers plaats voorzien worden voor de stoffen kap, die in ongeveer 10 seconden opent en sluit, een beweging die je al rijdend kunt uitvoeren tot 50 km/u. Het zicht rondom is door de hoge flanken en de lage zitpositie wat matig, zeker wanneer je de kap dicht laat.

20190906134157a188453large.jpg
20190906134155a188455large.jpg

De testbank

De dieselmotoren worden in de TT voortaan achterwege gelaten. De 45 TFSI die wij reden, is de krachtigste benzineversie van de ‘gewone’ TT-modellen. Daarboven heb je immers nog steeds de TT S en de TT RS. De 2.0 viercilinder produceert 245 pk in deze 45 TFSI, en is combineerbaar met een manuele zesbak, of tegen meerprijs een S Tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling en – nog tegen meerprijs – Quattro-vierwielaandrijving.

In die hoedanigheid accelereert de TT Roadster kwiek en alert: 0-100 km/u duurt 5,5 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Het motorblok is soepel en elastisch, zij het wat lineair, en gaat gepaard met een aangename sportieve ronk in de uitlaat. De S Tronic-bak laveert in de automatische stand vlot tussen zijn zeven verzetten, en doet dat even snel wanneer je zelf schakelt met de peddels achter het stuur.

De Quattro-vierwielaandrijving levert deze TT Roadster een efficiënt weggedrag op, dat gespaard blijft van enig drama. Of dat positief of negatief is laten we in het midden: sportievelingen willen wellicht meer emotie, maar een TT is altijd al meer cruiser dan racer geweest. Toch kun je probleemloos het tempo hoog houden met deze 45 TFSI: insturen, mikken en gasgeven. Het stuur reageert snel, de voorwielen ook en de rest van de auto volgt probleemloos.

20190906134156a188456large.jpg

De rijpolitie

Op vlak van rijhulp laat de TT zijn leeftijd al wat opmerken. Zo zien we bijvoorbeeld nergens een adaptieve cruise control terug. Verder ben je vooral aangewezen op de optielijst. Een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp en vermoeidheidsherkenning zijn standaard, voor dodehoekwaarschuwing, rijstrookhulp, verkeersbordherkenning en parkeersensoren met achteruitrijcamera moet je bijbetalen.

20190906134158a188458large.jpg

De gadgets

Wie ook hier de portefeuille opentrekt, kan multimediaal genieten van zijn TT Roadster. De virtual cockpit is standaard, maar voor navigatie, digitale radio, een stevigere geluidsinstallatie enzovoort betaal je bij. Een wifi-hotspot is eveneens optioneel.

De rekening

De gefacelifte Audi TT Roadster heeft een basisprijs van € 41.560 voor de 40 TFSI. Onze 45 TFSI begint vanaf € 45.020. Je betaalt € 2.430 voor de S Tronic-versnellingsbak en € 2.440 voor de Quattro-vierwielaandrijving (alleen mogelijk met de S Tronic). Ter vergelijking: de BMW Z4 20i (vergelijkbaar met de 40 TFSI) heeft een basisprijs van € 40.300. Voor het verbruik geeft Audi een gemiddelde op van 7,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 166 g/km. Wij deden er een tiende bij: 7,4 l/100 km.

20190906134200a190145large.jpg

Het verdict

De facelift die Audi zijn TT gaf, is minimaal en levert hem vooral nog enkele extra jaren op. De TT Roadster is een mooi ontworpen cabriolet, al gaat de functionaliteit soms ten koste van het design. De 45 TFSI is een krachtige motor die deze TT als gegoten zit en die hem moeiteloos efficiënt doet rijden.

20190906134158a188457large.jpg