De Benelux staat gekend om zijn goed verlichte snelwegennet. We vormen een ‘lichtpunt’ op aarde dat volgens de legende zichtbaar is van op de maan. De Belgische snelwegen mogen dan wel in een soort staat van verval verkeren, toch blijft de verlichting bij ons altijd branden, tegen weer en wind in, net zoals bij onze noorderburen. In Luxemburg heeft men daarentegen in 2014 beslist om dit principe te laten varen.

Sindsdien wordt op plaatselijke snelwegen geleidelijk aan het licht gedoofd en langzaam maar zeker komt deze grote werf op zijn einde. Zo zijn op iets minder dan 5 jaar tijd 836 verlichtingspalen verwijderd langs Luxemburgse snelwegen. De overheid heeft daarentegen beslist om wel nog voor licht te zorgen bij het naderen van tunnels en ter hoogte van verkeerswisselaars. De verwijderde lampen worden geveild terwijl bepaalde onderdelen worden bewaard als reservestukken voor de palen die zijn blijven staan. Een beslissing die best steek houdt in de huidige context, als je weet dat Luxemburg zo jaarlijkse 550.000 kWh bespaart, goed voor 100.000 euro per jaar.

België en Nederland zijn dan weer bezig met het vervangen van de gloeilampen in de verlichtingspalen langs hun snelwegen door ledlampen, die gevoelig minder stroom verbruiken.