201909051328272018fordmustangmagnetic009.jpg

Dat de verkoop van de Ford Mustang sinds zijn rentree in 2015 een succes is. Ford had niet gedacht dat het zoveel exemplaren aan de man zou brengen, laat staan dat het zoveel exemplaren met een V8 zouden zijn. Nochtans werd speciaal voor ons de fiscaal veel vriendelijkere 2.3 EcoBoost ingevoerd. Daar zit wellicht de aantrekkelijke basisprijs van de V8 voor iets tussen, waardoor ook deze V8 Convertible voor meer mensen een bereikbare droomauto wordt.

201909051355322018fordmustangmagnetic002.jpg

De tekentafel

De cabrioletversie van de Ford Mustang herken je natuurlijk meteen aan zijn grote stoffen kap. Geen stalen wegklapexemplaar voor deze Amerikaan, maar een dak uit textiel dat je met een hendel manueel ontgrendelt en dan verder per knop automatisch opent. De manuele ont- en vergrendeling is een wat omslachtige procedure en opgeplooid is de kap niet helemaal netjes weggewerkt in het koetswerk. Verder heeft de Mustang Convertible dezelfde visuele wijzigingen als degene die de Fastback in 2018 te beurt vielen, met een hertekende motorkap, nieuwe bumpers en een ander radiatorrooster.

201909051328322018fordmustangmagnetic091.jpg
201909051328312018fordmustangmagnetic090.jpg

Binnenin krijg je hetzelfde interieur als dat van de gesloten versie voor je neus. Het dashboard heeft een groot digitaal instrumentenpaneel dat kan worden gekoppeld aan de gekozen rijmodus of kan worden gepersonaliseerd. Verder zijn er behoorlijk wat knopjes en schakelaars om wegwijs uit te geraken, maar het geheel straalt wel een lekker Amerikaans sfeertje uit. De look and feel van de gekozen materialen kan beter, zoals de glanzende inzetstukken die plastic maskeren, en het gebruikte leder.

201909051328332018fordmustangmagnetic114.jpg
201909051328332018fordmustangmagnetic140.jpg

Aan ruimte geen gebrek: vooraan zetelen twee volwassenen royaal, al staan de zetels wat te hoog opgesteld. Achteraan is er eveneens plaats voor twee. Dat zijn bij voorkeur kinderen. Volwassenen kunnen wel een eindje mee, maar moeten een wat moeilijke instap en weinig beenruimte trotseren om behoorlijk wat wind te vangen. De kofferruimte is niet royaal gezien de lengte van 4,79 meter, maar met 332 liter wel bruikbaar en op niveau.

201909051328302018fordmustangmagnetic054.jpg

De testbank

Onder de motorkap huist dus de vertrouwde atmosferische 5.0 V8 die de Fastback ook gebruikt. Hij kan worden gekozen met manuele zesbak, maar was in ons geval gekoppeld aan de Selectshift-tientrapsautomaat. De 450 pk sterke achtcilinder sprint daardoor naar 100 km/u in 4,5 seconden en raast door tot een topsnelheid van 249 km/u. Dat accelereren is een zintuiglijke ervaring, vooral vanaf het middengebied in de toeren. Niet zozeer qua gevoel, maar qua geluidsbeleving. De V8 raast en buldert en is met de uitlaat in de juiste modus – er zijn er vier – steeds aanwezig, zowel met de kap open als gesloten.

Het schakelwerk laat je best over aan de automaat. Niet omdat je manueel niet kunt ingrijpen, maar omdat de Mustang zoveel verzetten heeft dat je zelf het overzicht kwijtgeraakt. Laat je de auto zelf het werk doen, dan verlopen de schakelovergangen ongemerkt, zie je het cijfer van de versnelling op het dashboard toenemen en blijft de trekkracht continu. De Convertible beschikt trouwens net als de Fastback over zes rijmodi, en daarnaast kun je het stuurgewicht, de tractiecontrole en de uitlaat nog eens afzonderlijk instellen. Wij betrapten ons erop om in de praktijk eigenlijk alleen dat laatste te doen.

Met de parameters op scherp houdt de Mustang Convertible het hoge tempo van de grollende V8 relatief probleemloos aan. Echt dynamisch is hij echter niet: daarvoor ligt het gewicht te hoog, en mist hij scherpte en stijfheid. Gevaarlijk uithalen doet hij gelukkig alleen wanneer je hem zelf provoceert. Deze dakloze Mustang laat zich eigenlijk nog het meest genieten bij een rustigere en meer ontspannen rijstijl, wanneer je op en top kunt flaneren.

201909051328292018fordmustangmagnetic029.jpg

De rijpolitie

De Mustang Convertible is verrassend goed uitgerust qua rijhulp. Een adaptieve cruise control is standaard, net als automatische koplampen, een regensensor, achteruitrijcamera, rijstrookhulp en een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp. Uitgebreide parkeerhulp of een dodehoekwaarschuwing zien we echter niet terug, ook niet in de optielijst.

De gadgets

Nog meer goed nieuws voor de connectiviteit en het infotainment: een digitale radio met touchscreen van 8 duim is standaard, en is ook voorzien van Apple CarPlay en Android Auto. In de optielijst noteren we navigatie met een Bang&Olufsen-geluidsinstallatie. Zetelverwarming en -koeling staat ook in de optielijst.

20190905132834ford2017mustang16.jpg

De rekening

De Mustang Convertible staat in de catalogus vanaf € 45.750, maar dat is met de 2.3 EcoBoost. Kies je voor de V8, dan betaal je € 51.650. Reken op een meerprijs van € 2.500 voor de automatische versnellingsbak, en van € 4.500 vergeleken met de Fastback. Voor de Mustang V8 Convertible met tientrapsautomaat geeft Ford een gemiddeld verbruik op van 12,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 279 g/km. Wij deden iets beter en klokten af op 11,8 l/100 km.

Het verdict

De Ford Mustang V8 Convertible is een auto die perfect aansluit bij het ideaalbeeld dat iedereen van de iconische Mustang heeft. De dakloze versie heeft enkele kleine kantjes, maar zijn karakter en uitstraling doen veel door de vingers zien. Wie sportief rijplezier zoekt, is beter af met de Fastback, maar wie wil cruisen is bij deze Convertible aan het juiste adres.

201909051328282018fordmustangmagnetic013.jpg