Een halogeenlamp op een motorfiets heeft een temperatuur van 3000°K. De Xenon-lampen op wagens zijn 4.300°K wat hun witte en killere uitstraling verklaart. De Xenon-kits voor motoren zijn nog straffer en hebben doorgaans een temperatuur van 6.000°K zodat ze extra opvallen tussen al dat lichtgeweld van de vierwielers.

Xenon
Een van de nadelen van Xenon-verlichting is dat het wat tijd nodig heeft om z’n maximale vermogen te bereiken. Dat kan problemen geven wanneer de unit van het grootlicht gescheiden is van het dimlicht. In het geval van een H4 is er geen probleem behalve wanneer de switch tussen twee lichtstanden gebeurt door het laten bewegen van de lichtunit.

Een tweede nadeel bij een Xenon-kit is de aanwezigheid van een ballast. Die is soms moeilijk te installeren en durft wel eens voor een spanningspanne zorgen.

LED-verlichting is alvast aan zijn opmars bij de wagens begonnen, maar ook bij de motoren zien we dat de technologie stilaan voet aan de grond krijgt. De nieuwe Honda VFR800 en de Vultus gebruiken bijvoorbeeld al LED-verlichting.

Tecnoglobe
Het is bij Tecnoglobe dat we terecht kunnen voor een zeer uitgebreid gamma aan LED-verlichting voor onze motorfiets. Naast technische accessoires voor motoren zoals alarmsystemen, intercoms, GPS en verwarmde handvaten, ontwikkelt het bedrijf ook haar eigen producten, waaronder zowel Xenon- als LED-verlichting.

We maken een afspraak voor onze Honda Integra in het atelier van Tecnoglobe Beneleux om hun LED’s te testen. De H4 die we laten monteren en die de standaard lichtunit vervangt, is de moeite: vervaardigd uit een blok aluminium biedt ze ruimte voor drie LED’s CREE van 10W per stuk, inclusief geïntegreerde ventilator. Wanneer je achteraan voldoende plaats hebt, zijn deze LED’s bovendien ook plug&play instelbaar. Aan ruimte geen gebrek op de Integra, maar wat een demontage… Een aanzienlijk deel van de kopkuip en het zijpaneel moet worden verwijderd en dan nog is het een heel gewriemel om aan de lichtunit te geraken. Een nachtmerrie die we maar doorworstelen met de wetenschap dat de LED’s 50 keer langer meegaan dan de conventionele lichten.

We maken van de gelegenheid gebruik om twee oude lampen die ongeveer 50.000 uur dienst deden te vervangen. Ook achteraan vervangen we de lampen.

Goed om weten, de LED’s verbruiken 80% minder energie!

Conclusie
Het verdict? De LED's geven een verlichting die meteen op 100% sterkte presteert, zonder trillingen zoals bij Xenon-verlichting, een bredere straal geeft en die krachtiger is, maar ook wat korter dan de originele verlichting. Het dimlicht brengt ons wat van de wijs. Het derde LED-licht brandt, maar het weerkaatst niet tegen de reflector. De zone die verlicht wordt, komt overeen met die van de standaardverlichting, maar het licht reikt wat verder en is intenser. Je kan zelfs met het grootlicht aan rijden, zonder dat het tegemoet komend verkeer verblind is. Een halogeenlamp zal daarentegen verder schijnen, maar zal aan de zijkant grotere zones in de schaduw laten. We hebben het dan over een H4 lamp die in 1 unit twee lichtbundels bevat. Het wordt allicht een ander verhaal wanneer je twee verschillende units hebt, die elk een lichtbundel voor hun rekening nemen. Veel hangt dus af van het type van lamp, het aantal behuizingen en de grootte. Maar het blijft vooral de langere levensduur, de kleur van het killere licht en de intensiteit waardoor de LED-verlichting zijn hogere prijs ruimschoots compenseert.